Amazon heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Flinke investeringen moeten ervoor zorgen dat het platform een steeds kleinere voetafdruk achterlaat. Roeland Donker, Country Manager Netherlands van Amazon, deelt uitgebreid zijn verhaal hierover tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen.
De eerste uitdaging om bij te dragen aan een duurzamere wereld is volgens Donker het aanpakken van de verpakkingen. ‘We hebben een enorme investering gedaan in het luchtdicht verpakken van bestellingen’, aldus Donker. ‘Inmiddels hebben we onze verpakkingen met 41 procent gereduceerd. Daarnaast werken we samen met onze partners om verpakkingen zo te ontwikkelen dat er geen doos meer omheen hoeft. En dat is niet zo eenvoudig, want de verpakking moet er wel voor zorgen dat producten niet beschadigd aankomen. Wereldwijd verschepen wij momenteel 11 procent van de pakketjes zonder omdoos. Ook gebruiken we geen plastic meer in onze verpakkingen en alles wat we wel verpakken is van recyclebaar karton.’
Duurzamer transport
Ook onderdeel van de investering is de transport. ‘Momenteel rijden er veertig elektrische busjes rond in Nederland en dat zullen er in de toekomst meer worden. Zo zijn er 100.000 elektrische busjes besteld die voor 2030 opgeleverd zullen worden. Daarnaast investeren we in micromobiliteit, wat staat voor fiets- en loopoplossingen. In december hebben we in Amsterdam de fiets als transportmiddel geïntroduceerd en we willen dit verder uitbreiden naar andere steden. Ook zijn we meer bezig met intermodaal transport, waarbij een grote container vervoerd kan worden per vrachtwagen, trein en ferry. Daarmee denken we 75 procent in onze voetafdruk te kunnen besparen.’ En sinds december is Amazon aan het testen met uitgestelde levering. Vroeger wilden consumenten alles snel hebben, nu kan het volgens Donker op een zelfgekozen moment binnen tien dagen geleverd worden.
Climate Pledge Friendly Badge
Ook dit jaar staan er duurzame projecten op de planning binnen Amazon. Begin april start het platform in Nederland met de Climate Pledge Friendly Badge. Op basis van 48 duurzaamheidsstandaarden kan een product van een partner deze badge krijgen en op die manier extra zichtbaarheid genereren voor klanten die duurzaam willen shoppen. ‘Daarmee willen we het grootste assortiment aan duurzame producten aanbieden’, aldus Donker.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Roeland Donker (Amazon): ‘Sinds december zijn wij aan het testen met uitgestelde levering’