Twinkle | Digital Commerce

Bart Dingjan: ‘Knetterhoge ambitie met veel lol onderweg’

2024-01-22
1000562
  • [interview]
  • 2:45

Bart Dingjan is enorm trots op Naduvi, dat hij mede oprichtte from scratch tot waar het bedrijf nu staat. Hij stapte recent over naar De Koffiejongens. ‘Als ik heel eerlijk ben, heb ik meer affiniteit met koffie dan met meubels. Maar de complexiteit binnen e-commerce, de schaal die je kunt behalen en de hoeveelheid klantdata die je krijgt, dat vind ik veel interessanter dan het product zelf.'

Naam: Bart Dingjan
Leeftijd: 38
Functie: ceo De Koffiejongens

E-commerce was geen jongensdroom van Bart Dingjan – hij studeerde natuurkunde in Delft en had daarmee een heel andere achtergrond. De liefde voor digital commerce ontstond toen hij begon bij Westwing, waar hij gefascineerd raakte door het feit dat hij precies kon zien hoeveel kopers en bezoekers er waren, waar hij steeds weer kon leren en optimaliseren, waar de leercycli heel snel waren. ‘Wat dat betreft voel ik me als een vis in het water in e-commerce. Uit de grote berg data de goede conclusies trekken waarmee je echt iets kunt, en waarmee je dan de klant beter kunt bereiken en blijer kunt maken, dát spel vind ik onwijs leuk.’

Inspiratie

‘Zakelijk gezien vind ik het geweldig om te zien hoe je als jonge, kleine onderneming de markt kunt opschudden die gedomineerd wordt door bedrijven die vastgeroest zitten. En dan helemaal als je niet alleen de markt disrupt, maar ’m ook nog een stukje mooier maakt. Ik word in dat opzicht heel blij van bedrijven als Tony’s Chocolonely, Tesla, Crisp, Ace & Tate, Picnic. De creativiteit om het echt helemaal anders te doen, het bovendien beter te doen in aspecten als bijvoorbeeld duurzaamheid, en dat ook nog eens allemaal voor elkaar krijgen, dat is voor mij smullen. Daarbij vind ik trouwens vooral de “faalfase” heel interessant, want daar leer je van: lag het aan de executie, was de timing niet goed, of zijn er andere redenen.’

Ontwikkeling

‘Twintig jaar geleden kon iedereen met een webshop een mooi bedrijf maken, toen waren er ook nog genoeg niches, maar dat is nu meer een spel van de wat grotere, slimmere jongens. Cutting edge-technologie in data-analyse en personalisatie zijn een soort hygiënefactoren geworden om het verschil te maken; de professionaliseringsslag is al gemaakt. Het is nu veel belangrijker dat je een sterk merk bouwt. Je moet klanten blijvend blij maken om ze te behouden. Je moet waarde toevoegen, écht iets extra’s doen om loyaliteit te verdienen.’

Vrije tijd

Mijn vrije tijd breng ik graag door met vrienden en familie, gewoon, gezelligheid opzoeken, net als de meeste mensen. Om te ontspannen lees ik veel, zowel boeken als artikelen. Verder houd ik van een zorgeloos – in plaats van fanatiek – spelletje padel of jeu de boules. Niet alles in het leven draait om winnen. Eén van de redenen dat ik bij de Koffiejongens terecht ben gekomen is de cultuur: knetterhoge ambitie maar wel met veel lol onderweg. En verder hou ik van kleinkunst.’

Aanrader

‘Ik lees eerlijk gezegd meer romans dan managementboeken. Dat geeft me bredere inspiratie: volledig opgaan in een ander leven kan veel inzicht en begrip opleveren. Ik was erg onder de indruk van het laatste boek van Ilja Leonard Pfeijffer, Alkibiades. Een historische roman over een bijzondere Griekse politicus, waarin je leert hoe kwetsbaar de democratie altijd al is geweest.’