Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Loosh

2024-01-04
1000562
  • [interview]
  • 1:30

Een online kledingkast waarin je kunt scrollen door andermans garderobe en vice versa. Oftewel een digitale best friend closet vol items die je deelt met mensen uit jouw buurt.

‘Loosh is een afkorting van look share, het delen van je looks/kleding’, vertelt Manon den Dekker, die samen met Christopher Leembruggen de app bedacht. Het gaat om kleding voor alle soorten van gelegenheden, maar je kunt ook gewoon iets lenen om een bepaalde stijl uit te proberen. Het doel van de oprichters is (uit)lenen zó makkelijk te maken, dat fast fashion verleden tijd wordt. In de app zie je of het gewenste kledingstuk bij je in de buurt is, stuur je een leenverzoek en via de chatfunctie maak je afspraken met de eigenaar van het item. En hoe wordt er dan geld verdiend? Den Dekker: ‘We focussen eerst op zoveel mogelijk gebruikers. Dan kunnen de uitleners een borg vragen voor hun kledingstuk, waar wij een klein percentage van inhouden. Verder plannen we een verdienmodel in de vorm van een puntensysteem of een leenvergoeding.’ De beslissing daarover nemen de oprichters begin 2024.

De app is gestart als minimum viable product (mpv) om interesse te peilen en te leren van de doelgroep. Functies die snel volgen, zijn volgens de medeoprichter de borg-optie, ophaal- en verzendmogelijkheden, meer filters et cetera.

De grootste uitdaging bestaat uit het mensen motiveren om de app te vullen. ‘Iedereen wil graag iets van een ander lenen, maar je moet ook de inhoud van je eigen kast uploaden’, zegt de medeoprichter. ‘Hoe meer kledingstukken, kleuren en maten in de app, hoe meer waarde en tractie.’

De app is live sinds oktober. Vooralsnog zet Den Dekker social media in om ’m bekend te maken. En dat werkt prima volgens haar: ‘Drie dagen na een post op LinkedIn hadden we al honderd geregistreerde gebruikers!’