Twinkle | Digital Commerce

ACM: ‘Twee derde online verkopers kent P2B-verordening niet’

2024-01-22
1000562
  • 1:22

De Autoriteit Consument en Markt roept ondernemers die producten of diensten verkopen via een online platform op te controleren of dat platform de P2B-verorderning naleeft. Ook brancheorganisaties moeten hier vaker op wijzen.

Dat concludeert de marktwaakhond op basis van onderzoek. Daaruit zou blijken dat twee derde van de online ondernemers niet bekend is met de rechten uit deze verordening, terwijl deze toch al bijna vier jaar van kracht is.

De P2B-verordening schrijft onder andere voor dat platforms transparant moeten zijn en duidelijke algemene voorwaarden moeten hanteren, zodat het voor ondernemers duidelijk is wat zij op dat platform kunnen verwachten. Concrete voorbeelden daarvan zijn dat online platforms in hun voorwaarden moeten uitleggen waarom ze bijvoorbeeld een zakelijk account sluiten of aanbod van een aanbieder schrappen. Ook moeten zij aangeven wat de belangrijkste factoren zijn die de ranking op hun platform bepalen. Daarnaast moeten ondernemers eenvoudig een klacht in kunnen dienen als ze het niet eens zijn met het besluit.

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de ondervraagde ondernemers ontevreden zijn met de manier waarop het platform met hen omgaat. 27 procent van de ondernemers die in de afgelopen twee jaar minimaal een keer te maken heeft gehad met een schorsing, beperking of beëindiging, geeft aan van te voren geen uitleg te hebben gehad over de redenen tot dat besluit.

De waakhond noemt ondernemers dan ook op om te controleren wat de verordening voor hen kan betekenen en wat erover in de algemene voorwaarden van de desbetreffende platforms staat. Daarin zouden brancheorganisaties ook een rol kunnen spelen, door hier vaker op te wijzen.