Gedurende de eerste helft van 2023 hielden veel webshops het hoofd maar lastig boven water. De stroeve e-commerce periode is inmiddels weer een beetje achterwege, maar echt vlot loopt het nog niet. Daarnaast blijkt uit recent onderzoek van logistiek.nl dat ook de groeiprognoses voor eind 2023 negatief zijn; de verwachting is dat deze lager zullen uitvallen dan de online groei vóór Corona.
Fulfilmentspeler Monta merkt hier gedurende het jaar echter niets van. De huidige webshopklanten van Monta groeien 10% harder ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast draait Monta 48% meer orders ten opzichte van vorig jaar. Het toont aan dat meer en meer snelgroeiende e-commerce spelers ervoor kiezen hun logistiek uit te besteden. Welke strategieën hanteert Monta om deze duurzame, continue groei onder huidige en nieuwe klanten te behalen?
Om ervoor te zorgen dat webshops flink kunnen groeien blijft Monta voortdurend innoveren op het gebied van conversie-verhogende toepassingen binnen haar fulfilment services. Hierdoor zorgt Monta ervoor dat haar klanten, zelfs in tijden wanneer de e-commerce branche het moeilijker heeft, eenvoudig kunnen blijven doorgroeien.
Monta’s Multi-Carrier plug-in
Stel je voor: Je hebt net je winkelmandje gevuld bij je favoriete webshop. Je wilt je pakketje graag laten afleveren bij een afhaalpunt bij jou in het dorp of in je wijk en dan blijkt dat de vervoerder die door de webshop is geselecteerd geen afhaalpunten bij jou in de buurt heeft. De nog veelvoorkomende situatie bij webshops, waarbij er maar één vervoerder kan worden gekozen voor verzending van de bestelling, is eigenlijk niet meer van deze tijd. De consument wil aan het stuur zitten en hier zelf in kunnen beslissen. Edwin legt uit: “Met de Multi-Carrier plug-in, welke binnen onze services valt, heeft de webshop de flexibiliteit om uit verschillende vervoerders te kiezen. Dit komt mede dankzij onze samenwerkingen met inmiddels vrijwel alle grote vervoerders. Dit stelt klanten in staat om de vervoerder te kiezen die het meest aan hun wensen voldoen. Bijvoorbeeld omdat die vervoerder zeer duurzaam bezorgd, of kan bezorgen aan huis binnen een tijdvak naar keuze. Het is een trend dat de consument steeds meer keuze wil kunnen hebben binnen de check-out van een webshop. Snelheid is lang niet altijd een vereiste, keuzevrijheid wel.” Niet gek dat dit van grote impact is op de algemene consumententevredenheid, waarbij gemiddeld bijna 80% van de reviews van een webshop over logistiek gaan.
“Het mogelijk maken van keuzevrijheid binnen de check-out heeft niet alleen positieve invloed op de tevredenheid; ook op de daadwerkelijke conversie. Dit zien we terug in het bestelgedrag bij onze klanten. Uit data van Monta’s 1.700 webshops zien we een opvallende toename van maar liefst 6,1% in de conversie (stap naar een daadwerkelijke aankoop) bij het gebruik van de Multi-Carrier plug-in, waarbij consumenten de keuze hebben door wie, wanneer en hoe haar pakketje wordt geleverd. Klanten van Monta kunnen deze functie gebruiken zonder dat hiervoor extra kosten voor in rekening worden gebracht. Het toont een goed voorbeeld van de drive vanuit Monta om groei onder haar webshopklanten te stimuleren.” Dit sluit ook aan op de focus op duurzaamheid, welke sterk aanwezig is binnen het fulfilmentbedrijf. Edwin vervolgt: “We werken samen met een toenemend aantal vervoerders die CO2-neutrale pakketverzending aanbieden. Dit wordt steeds belangrijker bevonden door de consument en gelukkig kunnen we hieraan voldoen. Daarnaast is de mogelijkheid tot ophalen bij pick-up points duurzamer. Samen met een webshop kunnen we inregelen dat de consument bij een webshop een korting geboden kan worden wanneer de consument het pakket afhaalt bij een pick-up point in de buurt. Het is mooi om een duurzame keuze ook de goedkopere optie te kunnen maken. We zijn continu aan het kijken hoe we logistiek groener kunnen maken, maar wel met een Monta-blauw randje,” sluit Edwin met een knipoog af.
Slimme voorraadoplossingen
Wanneer je als webwinkel veel geld kwijt bent aan opslagkosten, dan is dat zeer frustrerend. Logisch dat je dan wil kunnen inzien aan welke artikelen je de meeste kosten kwijt bent. Dankzij transparante data-inzichten in de software van Monta is het mogelijk om langzame en stilstaande voorraden in te zien, en slimme voorraadoplossingen te implementeren in plaats van te werken met enorme voorraadreserves. De tool die Monta hiervoor heeft ontwikkeld heet SmartStock. Het gebruik van deze functie zorgt direct voor een grote vermindering van onnodig opgeslagen goederen. Met behulp van deze tool kan een webwinkel eenvoudig haar overtollige voorraad wegwerken met één klik op de knop, en zo onmiddellijk besparen op opslagkosten. De kosten die hiermee worden bespaard, kunnen weer voor andere verkoop-doeleinden worden ingezet. Dit heeft weer positieve impact op het aantal orders van een webshop. “En dat motiveert en enthousiasmeert onze klanten, de online ondernemers, om nóg harder door te groeien. Het is een positieve cirkel”, aldus Edwin.
AI-revolutie in logistiek
Monta zet hoog in op het analyseren van data en het bieden van voorspellende rapportages. Met deze belangrijke informatie wordt de klant voorzien van advies op het gebied van voorraad en assortiment. Daarnaast worden deze features gebruikt binnen Monta’s eigen logistieke processen.
Edwin: “Met een nauwkeurigheidsmarge van 10% kunnen we op dit moment voorspellen hoeveel orders we in de komende uren zullen ontvangen, terwijl we zelfs met een marge van minder dan 20% kunnen anticiperen op het aantal orders voor de komende dagen. Deze nauwkeurige prognoses spelen een cruciale rol in onze capaciteitsplanning en bieden ook onze klanten waardevolle informatie. Wanneer je kunt voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren, dan maakt dat het ondernemen een stuk makkelijker. Webshops hoeven zo minder klanten teleur te stellen, doordat ze altijd de juiste producten op voorraad hebben. Ze hoeven nooit meer orders mis te lopen; ideaal.”
Retour oplossingen
Uit een recent onderzoek van UPS blijft dat voor 67% van de online shoppers het retourbeleid een bepalende factor is bij hun beslissing tot aankoop. Bovendien geeft maar liefst 92% van de shoppers aan dat ze loyale klanten zouden zijn bij een webwinkel met een gemakkelijk retourbeleid.
Edwin legt uit: “Wanneer we ook hierin de juiste service kunnen bieden aan de klanten van onze klanten, dan zorgt een toename in consumententevredenheid voor een toename in ordergroei. We nemen het retourproces dus ook uiterst serieus. We beoordelen de retouren nauwkeurig. Soms komen deze netjes terug, soms moeten ze opnieuw worden verpakt, soms moeten ze gestreken worden of zelfs worden gestoomd. Alles is mogelijk.” De ene webshop heeft met meer retouren te maken dan de ander. Waarbij Nederlandse Fashion webshops kampen met een retourpercentage van zo’n 40%, is dat in andere sectoren minder het geval. “In dat geval kunnen onze klanten gebruik maken van ons RMA (Return Merchandise Autorization) systeem. Hierbij kan een consument retouren eenvoudig aanmelden en een label genereren, zodat de producten eenvoudig kunnen worden ingeleverd bij een inleverpunt of door één van onze vervoerders kan worden opgehaald en eventueel direct geruild voor een nieuw product.
Cross Border
De consument over de grens verwacht net als de Nederlandse consument een betrouwbare en snelle retourverwerking en wil ook de eerdergenoemde keuzevrijheid in bezorgopties en de service van snelle levering indien gewenst. Wanneer een webshop te maken krijgt met een toenemend aantal orders over de grens, is het interessant voor webshops om te werken met lokale voorraad. Dat houdt in dat de voorraad in het land van verkoop wordt geplaatst, en biedt het voordeel van kortere doorlooptijden (en dus kleinere footprint), voordeligere tarieven met lokale vervoerders, een betrouwbaar en sneller retourproces.
Dus: Snel groeien met je webshop? Een fulfilment speler als Monta kan je helpen; Maak gebruik van een multi-carrier plug-in, speel in op voorraadadviezen en voorspellende rapportages, focus op geavanceerde retourtoepassingen en kijk naar logistieke mogelijkheden over de grens. Zorg er simpelweg voor dat je altijd het beste biedt aan je consument. Want dat is precies de reden waardoor Monta’s webshop klanten harder groeien dan de markt; ze kunnen consumenten verwachtingen blijven overtreffen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Monta
Tekst: Monta | Beeld: Monta