Twinkle | Digital Commerce

De voorsprong van het Oosten neemt toe

2023-10-10
1000562
  • [visie]
  • 2:18

Daar was ik dan, voor het eerst weer in China na vier jaar op afstand te zijn geweest door de coronacrisis. Mijn enthousiasme was groot: eindelijk familie en vrienden weer zien! Het was fijn terugkomen in mijn tweede thuis, waarbij ik volop kon genieten van lekker eten en de digitale innovaties.

China liep naar mijn idee vijf tot tien jaar voor in de digitalisering van de economie. Ik had verwacht dat deze voorsprong af zou nemen na de corona-lockdowns, omdat we ook hier in Nederland geforceerd waren gedigitaliseerd. Maar niets bleek minder waar.

Grotere voorsprong

Vóór corona vond al bijna de helft van alle retail in China online plaats, na corona is dit over de magische grens van 50 procent gegaan. Ter vergelijking: in Nederland schommelen we om en nabij de 20 procent. Dit is direct te merken in alle dagelijkse interacties. Zo bestellen mijn opa en oma alles online: spullen, boodschappen en maaltijden. Twee tot drie leveringen per dag is voor hen heel normaal geworden. Buiten op straat staan afhaalpunten; dat zijn eigenlijk gewoon tafels en rekken met ‘zones’ voor verschillende huisnummers.

Daarnaast evolueren winkelstraten: deze zijn nu nóg meer ingericht voor ervaringen en horeca-activiteiten. Al deze horeca- en retail-ondernemers, van eenmanszaak tot grote corporate onderneming, hebben naast hun fysieke locatie ook een online aanwezigheid. Alles wat ze aanbieden is online te bestellen. De logistiek is daar dan ook op ingericht: bezorgers van Ele.me (Alibaba) en Meituan zijn overal te vinden met hun blauwe en gele outfits.

Als semi-lokale toerist stond mijn innerlijke e-commerce nerd helemaal aan: ‘s ochtends bestelde ik een bamisoep die binnen een half uur geleverd werd bij mijn hotelkamerdeur. Als midnightsnack wilde ik een halve watermeloen die binnen 20 minuten bezorgd werd. De avond voor vertrek bleek om 11 uur dat ik toch een extra koffer nodig had, die stond ook binnen 40 minuten voor mijn deur. Dingen die sneller komen kosten logischerwijs meer, maar daarmee ondersteunde ik juist de lokale ondernemers. Alle vervoersbewegingen in de stad gemaakt met elektrische fietsen/scooters, want scooters op brandstof zijn verboden.

Besturingssystemen

Het succes van de digitalisering voor kleine ondernemers is te danken aan de grote platformbedrijven die besturingssystemen voor hen hebben gemaakt. Denk hierbij aan terminals met voorraadbeheer, tafelbeheer, betalingen, klantloyaliteit en platformkoppelingen in één. De tech-concurrentie hierin is ook groot, want iedereen wil in de business van de ondernemer zijn voor de data en de commissie. Deze besturingssystemen zijn ook niet volledig gebonden aan het ecosysteem van de maker: een Meituan-terminal kan bijvoorbeeld ook bestellingen van het Ele.me platform aannemen. Vers, food, non-food, alles is te bestellen vanuit één platform en het wordt ook nog eens duurzaam geleverd.

Al deze ervaringen hebben me een oude les opnieuw geleerd: digitale innovatie groeit exponentieel en niet lineair.