De ACM heeft fabrikant LG een boete van bijna 8 miljoen euro opgelegd omdat het bedrijf met webwinkels verboden afspraken heeft gemaakt over de prijzen van televisies.
Het gaat om de periode 2015 tot en met 2018. De ACM concludeert dat LG prijsverhogingen van zeven grote (web)winkels regisseerde naar de adviesprijs die LG geeft. Volgens bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM verstoorde LG daarmee de concurrentie tussen deze winkels en dat leidde tot hogere prijzen voor consumenten.
Een leverancier mag alleen een adviesprijs geven, winkeliers moeten geheel zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen. Maar volgens de ACM gaf LG prijsadviezen aan retailers die LG-televisies verkochten en werd hen verzocht deze prijzen aan te passen.
De ACM is in het bezit van verschillende berichten waaruit blijkt dat LG constant contact onderhield met webwinkels over de te voeren prijzen, waarbij LG retailers aanspoorde prijzen te verhogen. Overigens blijken retailers ook aan LG te hebben gevraagd om concurrerende retailers erop aan te spreken als zij prijzen hanteerden die lager waren dan de adviesprijs.
Regels schrijven voor dat winkeliers zelfstandig de eigen verkoopprijzen moeten bepalen. Een leverancier mag wel een prijsadvies geven, maar alleen vrijblijvende adviezen. Er mag op geen enkele wijze druk worden uitgeoefend of worden verwezen naar de acties van concurrenten.
LG gaat in beroep tegen de beslissing.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
LG krijgt miljoenenboete vanwege verboden prijsafspraken met webwinkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.