Twinkle | Digital Commerce

ACM: consument sceptisch over duurzaamheidsclaims

2023-08-28
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Bedrijven misleiden consumenten steeds vaker met onjuiste claims over duurzaamheid. De ACM start nu een campagne om consumenten te wijzen op de verschillen tussen terechte en onterechte duurzaamheidsclaims.

De autoriteit heeft onderzoek laten uitvoeren onder consumenten hoe duurzaamheidsclaims van bedrijven op hen overkomen. Consumenten reageren over het algemeen sceptisch op die claims, vooral de absolute of vage claims worden minder geloofwaardig geacht. Als een duurzaamheidsclaim genuanceerd wordt geformuleerd of gespecificeerd, dan is deze volgens consumenten vaak geloofwaardiger.

De ACM start een campagne, genaamd ‘Groene praatjes’ om consumenten op elementen te wijzen waarmee ze duurzaamheidsclaims kunnen beoordelen. Die claims moeten op het eerste gezicht duidelijk en begrijpelijk zijn. Als dat niet zo is, kunnen consumenten de bedrijven om uitleg vragen. Als voorbeeld wordt de claim ‘deze vrachtwagen rijdt 100 procent elektrisch’ genoemd. Die vonden consumenten begrijpelijker en geloofwaardiger dan de claim ‘groen onderweg’.

Uit het onderzoek zou ook blijken dat consumenten door onjuiste claims misleid kunnen worden omdat ze bij die claims ten onrechte aan een product een duurzamer imago toedichten. De ACM richt zich de komende tijd vooral op duurzaamheidsclaims van vervoersbedrijven.