Twinkle | Digital Commerce

Consumenten verdubbelen online uitgaven via D2C-kanalen

2023-06-29
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:28

Direct-to-consumer kanalen zitten in de lift. Het aantal consumenten dat rechtstreeks koopt via een merk is dit jaar verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Dat stelt Wunderman Thompson Commerce & Technology op basis van een onderzoek onder ruim 31 duizend consumenten wereldwijd.

In het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Censuswide onder 31,647 consumenten die tenminste 1 keer per maand online shoppen, blijkt dat 14% van de consumenten bij een d2c-kanaal kocht. Een jaar geleden was dat nog 7%. D2C-kanalen zijn daarmee de derde favoriete manier om online te shoppen geworden, vlak achter supermarkten en mkb (15%).

Marktplaatsen blijven favoriet

Het meest favoriete kanaal om te zoeken (31%), inspiratie op te doen (35%), en om een product te kopen (35%) zijn online marktplaatsen, net als een jaar eerder. Marktplaatsen worden steeds breder ingezet. Een groot deel van de online aankopen gebeurt via een marktplaats, maar ook staat 42% van de consumenten ervoor open om gebruik te maken van diensten als dating apps wanneer marktplaatsen die zouden starten en 51% zou daar net zo gemakkelijk de energie, water en nutsvoorzieningen willen inkopen.

Opvallend is dat webshops van merken aan populariteit winnen. Ook branded marketplaces – online marktplaatsen die gekoppeld zijn aan een merk – zijn in trek: meer dan de helft (58%) van de consumenten geeft aan graag producten te kopen via zo’n branded marketplace.

Argument voor omnichannel

Consumenten verwachten dat bijna tweederde (64%) van de consumentenaankopen binnen 10 jaar online plaatsvinden. Toch verliest de fysieke winkelstraat ook niet aan bestaansrecht, want 60% van de consumenten zegt de voorkeur te geven aan winkelen bij merken en retailers die zowel fysieke als digitale winkels hebben. Een sterk argument voor omnichannel strategieën, aldus de onderzoekers.