Direct-to-consumer kanalen zitten in de lift. Het aantal consumenten dat rechtstreeks koopt via een merk is dit jaar verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Dat stelt Wunderman Thompson Commerce & Technology op basis van een onderzoek onder ruim 31 duizend consumenten wereldwijd.
In het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Censuswide onder 31,647 consumenten die tenminste 1 keer per maand online shoppen, blijkt dat 14% van de consumenten bij een d2c-kanaal kocht. Een jaar geleden was dat nog 7%. D2C-kanalen zijn daarmee de derde favoriete manier om online te shoppen geworden, vlak achter supermarkten en mkb (15%).
Marktplaatsen blijven favoriet
Het meest favoriete kanaal om te zoeken (31%), inspiratie op te doen (35%), en om een product te kopen (35%) zijn online marktplaatsen, net als een jaar eerder. Marktplaatsen worden steeds breder ingezet. Een groot deel van de online aankopen gebeurt via een marktplaats, maar ook staat 42% van de consumenten ervoor open om gebruik te maken van diensten als dating apps wanneer marktplaatsen die zouden starten en 51% zou daar net zo gemakkelijk de energie, water en nutsvoorzieningen willen inkopen.
Opvallend is dat webshops van merken aan populariteit winnen. Ook branded marketplaces – online marktplaatsen die gekoppeld zijn aan een merk – zijn in trek: meer dan de helft (58%) van de consumenten geeft aan graag producten te kopen via zo’n branded marketplace.
Argument voor omnichannel
Consumenten verwachten dat bijna tweederde (64%) van de consumentenaankopen binnen 10 jaar online plaatsvinden. Toch verliest de fysieke winkelstraat ook niet aan bestaansrecht, want 60% van de consumenten zegt de voorkeur te geven aan winkelen bij merken en retailers die zowel fysieke als digitale winkels hebben. Een sterk argument voor omnichannel strategieën, aldus de onderzoekers.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Consumenten verdubbelen online uitgaven via D2C-kanalen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.