Drankenretailer Gall & Gall wil een groot deel van de bestellingen vanuit de winkels gaan bezorgen met fietsbezorgers. Uiteindelijk moeten hiermee jaarlijks 300.000 ritjes van het dc naar klanten worden bespaard.
Het bedrijf begon vorig jaar een test met bezorgdienst Gall & Gall Xpress. Bestellingen werden daarbij binnen het uur per fiets vanuit een filiaal in De Pijp in Amsterdam bezorgd. Nu wordt dat fors opgeschaald, al ligt de nadruk niet meer op snelheid. Het is zelfs de bedoeling dat in de toekomst het grootste deel van de bestellingen per fiets vanuit de winkel wordt bezorgd. Bestellingen worden in de winkel uit de eigen winkelvoorraad verzameld en naar de klant gebracht. Ook kunnen bestellingen worden opgehaald.
De voornaamste reden dat Gall & Gall overstapt op het nieuwe bezorgmodel is duurzaamheid. Volgens ceo Pieter Saman was er daarnaast een behoefte vanuit de klant voor bezorging per fiets: ‘Als Gall & Gall kijken we continu waar we kunnen inspelen op de behoefte van onze klanten en hoe we met slimme oplossingen kunnen verduurzamen. Ik vind het mooi dat die twee dingen nu samenkomen in het bezorgen vanuit de lokale winkel op een duurzame manier.’
In het kader van duurzaamheid heeft de retailer onlangs ook zijn dc in Delfgauw verduurzaamd. Daar liggen nu 2.200 zonnepanelen op het dak die het bedrijf voorzien van duurzaam opgewekte energie.
Gall & Gall beschikt over 600 verkooppunten.
Wat een geweldig nieuws, maar niet heus. Toen ik 16 was had ik al een zaterdagbaan bij een drankwinkel in Zwolle en dat is nu 50 jaar geleden. Toen bezorgde ik alles al met de fiets. Gall en Gall, niet zo op de borst kloppen.