Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Pakketbezorgers vaker in de fout’

2023-04-26
1000562
  • 1:02

Bij 30 procent van de consumenten is in de afgelopen zes maanden iets fout gegaan bij de pakketbezorging. In twee jaar tijd is het foutpercentage met 8 procentpunt gestegen.

De blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond onder ruim 20.000 consumenten. In 2020 ging bij 22 procent van de consumenten nog wat fout met pakketbezorging, in 2021 was dat 27 procent.

Consumenten ervaren vooral problemen met onduidelijkheid over waar een pakket is gebleven, niet bezorgde pakketten en een niet goed helpende klantenservice. Opvallend is dat op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, het afgelopen jaar wel minder klachten binnenkwamen. Die daling geldt volgens de bond alleen voor vervoerders PostNL, DHL en DPD. Bij UPS en GLS steeg het aantal klachten juist.

GLS

Vooral bij GLS valt de het aantal klachten op, dat aantal steeg met 481 procent. In een reactie laat het bedrijf weten dat dat vooral komt door een structureel personeelstekort. Ook speelt volgens GLS mee dat tijdens corona een andere werkwijze is ontstaan die voor meer klachten zorgt. Bijvoorbeeld het neerzetten van pakketten zonder persoonlijk contact. Het bedrijft zegt maatregelen te hebben getroffen om het aantal klachten terug te brengen.