Drie jaar geleden verscheen ‘Waarom Stenen Winkels Winnen (en webwinkels verliezen)’ van Hans van Tellingen. En hij lijkt gelijk te krijgen. Winkels draaien als nooit tevoren, de winkelleegstand daalt, winkelstraten zijn weer leuk en er wordt geld verdiend. Is dat een bedreiging voor webwinkels? Absoluut!
Instant gratification
Winkelen is een ‘ervaring’ geworden. In supermarkten zijn heuse sushibars verrezen en een sneakerwinkel is niet meer compleet zonder scan die de juiste loopschoen voor platvoeten en hamertenen adviseert. De winkel biedt instant gratification. Terwijl er eigenlijk niks leuks is aan thuis 'funshoppen' op de webpagina van Amazon, bol.com of Zalando. Helemaal niet als de bezorger ook nog eens langskomt als ik nét niet thuis ben of onder de douche sta.
Ik kom graag bij mijn vertrouwde winkels. Ik ken ze goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier. Tijdens de corona-lockdown ging mijn buurtboekhandel online. Ik stuurde een mailtje met de bestelling en kon kiezen: even afhalen aan de deur of binnen een uur thuis laten bezorgen. De lokale winkel is als geen ander in staat in te spelen op de lokale consumenten.
Maar, winkels missen nog de slagkracht om hun lokale klanten te bedienen met een geweldige ‘vandaag besteld, vandaag geleverd’-service, en concurrerende prijzen. Daar winnen de webwinkelplatforms het nog. Het regelen van een zorgeloze bezorging van dat ene doosje wijn naar mij thuis kan iedereen nu wel. Er zijn genoeg software-as-a-service-systemen voor het plaatsen van bestellingen. Maar hoe plan je de juiste winkelvoorraad en de inzet van personeel? Wie kan er binnen een uur bezorgen? Hoe kan ik mijn bestelling volgen?
Snelheid
Het verwerken van bestellingen vraagt veel tijd van de winkeliers en hun bezorgers. Dat is niet handig, niet betrouwbaar, duur, niet veilig en klantonvriendelijk. Dat moet simpel, papierloos en geïntegreerd met de winkelsystemen (voor bestellingen en voorraden), met het betaalgemak van iDeal en Tikkie. En naadloos gekoppeld aan de systemen van de lokale bezorgers. Wat niet werkt zijn de vele gemeentelijke initiatieven voor ‘digitale winkelstraten’ die geen bestel-, betaal- of levermogelijkheden bieden. Dat wil de consument helemaal niet.
Stenen winkels winnen en kunnen dat ook lokaal online doen. Investeer in een goed platform dat het de consument gemakkelijk maakt om te zoeken en te bestellen. Kies de beste bezorgers. En besef dat het om tijd gaat, waardevolle tijd. Bij local-for-local draait alles om snelheid. Wat wordt de tegenzet van de klassieke webwinkels?
Interessante column! Helemaal mee eens. Tenminste... Met het standpunt dat er absoluut een rol weggelegd is voor stenen winkels. Echter denk ik niet dat dit een bedreiging hoeft te zijn voor webwinkels. Zolang zij ook maar, net als stenen winkels, weten wat hun rol is, wat hun klanten willen en welke extra toegevoegde waarde je digitaal aan kan bieden.
Winnen suggereert dat er een strijd is tussen online en offline. Die is er niet
Het is veel meer een strijd tussen conservatief blijven doen wat je altijd deed of meeveranderen met de wereld.
Ook ben ik benieuwd naar die positieve cijfers. Vaak wordt er vergeleken met Corona jaren. Ook offline en online zijn de groeicijfers in de praktijk vrijwel gelijk.
Leegstand is afgenomen, maar deels ook door transformatie van retail naar andere bestemmingen.
Kortom, de column kan wel iets meer nuance en minder onderbuik gebruiken.
Steen en online bieden verschillende oplossingen voor verschillende doelgroepen en/of voor verschillende momenten. Met elkaar vergelijken heeft geen zin. Om die reden is het ook absurd om via beide kanalen hetzelfde product (in de ruimste zins des woords) aan te bieden - dat is alleen maar zelf-kanibalisatie, geboren uit angst: doe ik het niet, dan hij wel. De toekomst is juist dat beide kanalen qua publiek, moment en product alleen maar verder uit elkaar groeien en elkaar dus versterken.