Twinkle | Digital Commerce

Peek & Cloppenburg in financiële nood

2023-03-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Het Duitse warenhuis Peek & Cloppenburg heeft uitstel van betaling aangevraagd, een teken dat het bedrijf op de rand van de afgrond bungelt.

Het bedrijf wil reorganiseren, wat dat voor de 67 vestigingen en 6.800 werknemers betekent is nog niet duidelijk. Niet voor alle entiteiten van Peek & Cloppenburg is uitstel van betaling aangevraagd. Het gaat specifiek om de tak van Peek & Cloppenburg die gevestigd is in Düsseldorf, die ook internationaal in onder andere Nederland actief is. De tak in Hamburg wordt niet geraakt.

Peek & Cloppenburg raakte in de problemen door een dip van verkopen tijdens de coronacrisis, het bedrijf wist sindsdien niet uit het dal te komen. In gesprek met Wirtschaftswoche laat directeur Thomas Freude weten dat onder andere het omnichannel businessmodel bijgesteld moet worden. ‘We hebben een andere balans tussen de verkoopkanalen nodig. Tot nu toe zijn we zeer agressief geweest bij het werven van nieuwe klanten voor de online shop, maar we hebben er geen geld mee verdiend.’

Concreet wil Peek & Cloppenburg minder investeren in e-commerce. Zo stelt Freude dat de logistieke kosten en marketingkosten voor het online kanaal ‘aanzienlijk verminderd’ moeten worden. ‘Dat gaan we meer inzetten om klanten naar onze winkels te trekken. Dat is aanzienlijk winstgevender dan online verkopen. Omnichannel blijft de basis, maar het uitgangspunt is nu meer: eerst de winkel in plaats van eerst online.’

Volgens Freude gaat Peek & Cloppenburg de komende tijd met leveranciers, verhuurders en financiers om tafel om herstructureringsmaatregelen te treffen. Dan wordt waarschijnlijk ook meer duidelijk in welke vorm het bedrijf verder gaat.

Peek & Cloppenburg startte eind 2019 nog met een Nederlandse webshop.