Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Studio Anneloes

2023-03-08
1000562
  • [interview]
  • 4:07

E-commerceorganisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met André Kortekaas, e-commercemanager van Studio Anneloes.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Studio Anneloes?

‘Als het gaat om een eigen webshop, hebben we bij Studio Anneloes een ander idee dan menig modemerk. Inspiratie was voor ons het belangrijkste aspect. De afgelopen twee jaar is onze webshop meer dan alleen een inspiratiebron geworden. Toch blijft het nog steeds een belangrijk kanaal waar wij iedereen, en met name consumenten en retailpartners, kunnen inspireren met onze nieuwste producten en collectiebeelden. We blijven daarbij onze retailers ondersteunen, onder andere met de “bekijk winkelvoorraad”-button, waarmee consumenten de voorraad van winkels in hun buurt kunnen checken. Doordat onze website inmiddels is uitgegroeid tot een volwaardig verkoopkanaal, zijn gebruiksvriendelijkheid, performance en doorontwikkeling essentieel geworden.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘We lanceren bijna elke week een nieuwe collectie of doen een collectiedrop. De livegang van die producten gaat gepaard met hoge bezoekersaantallen op de website. Om die piekmomenten aan te kunnen en om mee te gaan met de laatste ontwikkelingen, hebben we ervoor gekozen om een nieuwe front- en backend te ontwikkelen. Met name de flexibiliteit van het platform hield ons soms tegen in onze eigen ontwikkeling. De mogelijkheid om je pagina helemaal zelf te op te bouwen zoals je wilt, zonder kennis van codes te hoeven hebben. Wij waren toe aan die manier van content creëren. Deze vrijheid hadden wij op ons vorige platform niet.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘We hebben onszelf gedwongen om op verschillende vlakken terug te gaan naar de tekentafel. Dit was een uitgelezen kans om de gehele architectuur opnieuw inzichtelijk te krijgen. Welke koppelingen zijn er? Wat is essentieel? Waar moeten we afscheid van nemen en wat moeten we juist nieuw laten bouwen? Met de rijke API-library die e-commerceplatform BigCommerce biedt, hebben we meerdere processen kunnen automatiseren. We hebben niet alleen de techniek onder de loep genomen, maar ook de hele uitstraling, vormgeving en alle functionaliteiten op de website. Zo is het hoofdmenu opnieuw ingedeeld op basis van een consumentenonderzoek. Daarnaast hebben we onze “Shop de Look”-tool een stuk commerciëler ingestoken door deze ook aan te bieden op de Product Detail Page.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘De speerpunten voor het redesign waren mobiele optimalisatie, degelijke on site search en een betere UX met commerciële facetten door de site heen, waaronder een optimized checkout flow. De meest gebruikte filteropties staan voortaan automatisch bovenaan de lijst en menu’s kunnen in- en uitgeklapt worden. In de checkout hebben we de manier van betalen aangepast. Op het oude platform werden klanten naar een pagina van onze payment service provider (PSP) geleid en dat wilden wij niet meer. De gehele reis van de klant hoort op onze website plaats te vinden, dus voortaan gebeurt ook de betaling op onze eigen website. Al deze optimalisaties dragen bij aan een betere gebruiksvriendelijkheid en optimale customer journey.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We wilden dit project snel uitrollen: binnen drie maanden over naar een nieuw platform, inclusief een nieuw design en menustructuuronderzoek. Dat werkt uiteindelijk het best met een externe implementatiepartner en die vonden we in De Nieuwe Zaak. Dit bedrijf heeft alle specialismes in huis, waardoor het schakelen met designers, marketeers, business analisten, front- en backend developers soepel en snel verliep.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, dat is niet gebeurd. Beide partijen wilden iets fantastisch neerzetten. Door de strakke deadline van drie maanden, was er een enorme focus. Maar door diezelfde deadline werden we ook gedwongen om keuzes te maken en elke keuze naar waarde in te schatten. We hebben voorafgaand aan de zes sprints (fases, red.) een heel goede sprint 0 opgesteld. Daarin hebben we veel voorwerk kunnen doen, wat ervoor zorgde dat sprint 1 een vliegende start betekende. Dan zit je er meteen lekker in en dat helpt enorm. Een goede voorbereiding blijkt echt het halve werk.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘De les die we hieruit meenemen is dat quality assurance tests en de migratie van onder andere content onderschat wordt. Het opleveren van een userstory is niet alleen de ontwikkeltijd van een developer, maar ook het testen. Je wilt dit doen met de juiste dataset, waarbij onder andere de content op orde moet zijn. Dit moet dus het liefst in de beginfase van het project al ingericht worden. Maar op dat moment ben je nog met andere dingen bezig en voel je die prioriteit nog niet voldoende.’

Welke stappen wil Studio Anneloes in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Segmentatie staat hoog op ons lijstje, we kunnen daar zeker nog meer uit halen. Dit kan bijvoorbeeld een gepersonaliseerde homepage en/of een gepersonaliseerde nieuwsbrief op basis van aankoophistorie of klikgedrag op de website zijn.’

Over Studio Anneloes
Het kledingmerk Studio Anneloes werd in 2006 gelanceerd door Anneloes van der Heijden met het idee om kortetermijncollecties te maken die bij de Nederlandse pasvorm passen. Inmiddels hangen de kledingstukken van het label bij meer dan driehonderd retailers, waaronder de Bijenkorf. Daarnaast verkoopt Studio Anneloes ook direct aan de consument via de eigen webshop.