Studio anneloes is sinds begin dit jaar live met een mobiele app die volledig geïntegreerd is met hun e-commerce omgeving. Wat begon met enkel een wensenlijstje, werd al snel een uitgebreide roadmap met als resultaat een app waarmee de verwachtingen van studio anneloes ruimschoots overtroffen zijn.
'Met een app kun je echt schermtijd van je consumenten claimen’, geeft Leonie Lammers aan, Head of Marketing & E-Commerce bij Studio Anneloes. ‘Al vanaf het begin van ons bestaan zien wij comfort, bewustzijn en empowerment als onze kernwaarden, ons DNA. Met onze kleding willen wij vrouwen zich empowered laten voelen en helpen hun ambities op welk vlak dan ook waar te maken. We zagen dat onze consument steeds meer mobile first georiënteerd is. Maar hoe zorgen we ervoor dat we altijd op haar beginscherm staan?’
Out-of-the-box
Zo kwamen ze bij JMango360 terecht en er was direct een klik tussen de twee zeer ondernemende bedrijven. Hun out-of-the-box product, dat een integratie met BigCommerce heeft, was volgens Danielle Keijzer, coo bij JMango360, een groot pluspunt. ‘Vanuit de kern gebruik je het e-commerce platform en daarnaast heb je een aantal app-only functionaliteiten die je op het JMango360-platform beheert en ontwikkelt. Dat is voor de klant, in dit geval Studio Anneloes, heel erg fijn. Want zo heb je bijvoorbeeld de productvoorraad, de checkout en de analytics in één systeem.’
In de zomer van 2023 startten Studio Anneloes en JMango360 met het bouwen van de app. Voor Studio Anneloes verliep dit project vrij vlot, mede dankzij dit out-of-the-box product. ‘De tijd was ook een van onze belangrijkste requirements. Veelal leveren we onze projecten in zo’n drie maanden MVP op, om vanuit daar verder te ontwikkelen. Dan ervaar je pas hoe de consument door “onze winkel” heen loopt en wat er nog aangepast dient te worden.’ ‘Ons out-of-the-box product is eigenlijk al voor 90 procent klaar’, vult Danielle aan. ‘Het enige dat wij nog hoeven te doen is het design te ontwerpen en er informatie aan toe te voegen.’
De klant staat centraal
Gedurende het traject hebben ze elkaar behoorlijk uitgedaagd om alles eruit te halen. Daardoor heeft de app functionaliteiten zoals beeldvullend, verticale swipe, shop the look en een on lister scroll functie. Leonie is dan ook het meest trots op de gebruikersinterface van de app. Volgens haar wordt de klant direct meegenomen in de wereld van Studio Anneloes. ‘Doordat de app beeldvullend is, word je er echt ingezogen. Het is mogelijk om verticaal te swipen, om zodoende veel inspiratie op te doen. De app werkt daarin heel intuïtief. Op de lister kan je door de productafbeeldingen scrollen en zodoende meerdere foto’s van een artikel bekijken zonder erop te klikken. Ook bevat de app veel bewegende beelden. We zien dat de klant vier tot zes keer zoveel tijd doorbrengt in de app versus onze webshop. Dat was ook wat we voor ogen hadden met een app.’
Bij JMango360 zetten ze een product neer dat aan de ene kant helemaal aangepast is aan de wensen van de klant, maar aan de andere kant volledig geïntegreerd is en ook heel erg onderhoudsvriendelijk. Dat is bij een dynamisch bedrijf als Studio Anneloes ook nodig volgens Danielle: ‘Wij voegen alleen nog de grote functionaliteiten toe. Heb je het over datatransformatie of het toevoegen van nieuwe collecties of beelden, dan kunnen ze dat helemaal zelf. De app kan daar in mee zonder dat het een blok aan het been is.’ Leonie beaamt dit: ‘Wij hebben een heel ander ritme dan gebruikelijk bij modemerken. Elke maand lanceren wij een nieuwe collectie waarbij we elke week een nieuwe collectiedrop en dus ook beelden en video’s hebben. Net als in onze webshop verandert het aanbod in de app naadloos mee met het ritme van de collecties.’
Hoog op de wensenlijst van Studio Anneloes stond de mogelijkheid om haar loyale consumenten in de app als eerste toegang te geven tot hun nieuwste collecties én tevens de voorraad van hun verkooppunten te koppelen. ‘Elke woensdag kun je de nieuwste collectie tot 12.00 uur alleen via de app kopen,’ aldus Leonie, ‘waardoor de app-gebruiker een voorsprong heeft op de rest. Dat geeft een onwijze boost aan de app.’ Een andere wens van Studio Anneloes was de push notificatie. ‘We hebben geen eigen winkels, maar wel een groot netwerk van retailers in Nederland die Studio Anneloes verkopen. Heb je nog een artikel in je online winkelmandje zitten of op je wishlist staan en je loopt langs een winkel waar onze collectie hangt, dan word je dankzij een push notificatie getriggerd deze winkel binnen te gaan.’ Volgens Danielle klinkt dit allemaal leuk op papier, maar is het technisch gezien best ingewikkeld om te realiseren én te onderhouden. ‘Dat is bij ons product niet het geval’, aldus Danielle. ‘Studio Anneloes kan met de huidige functionaliteit de complete app in hun eigen, hoge, tempo zelf bijhouden.’
Waardevolle samenwerking
JMango360 heeft veel waardevolle ervaring met de app als nieuw kanaal. Een app is een perfecte oplossing voor bedrijven die zich meer willen richten op profitable growth in een tijd waar acquisitie- en andere kosten blijven stijgen. Klanten gaan direct naar de app zonder te klikken op een advertentie, komen vaker terug en besteden meer per aankoopsessie. Ook is het bereiken van je klanten makkelijker en succesvoller via push notificaties op de beginpagina van je mobiel. Grote merken zoals bol en Zara gebruiken dit kanaal al jaren, toch lijkt het lanceren van een eigen app vanwege hoge investeringen qua budget, tijd en resources een best kept secret. JMango360 haalt deze drempels juist weg en maakt het lanceren van een app daardoor voor iedereen bereikbaar.
Na de oplevering biedt JMango360 een customer success programma aan waarin ze, in ieder geval de eerste jaren, hun klanten helpen om de app goed te lanceren. ‘Bij JMango360 staan ze echt klaar om je te helpen je producten te verbeteren,’ aldus Leonie, ‘en dat is best uitzonderlijk.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met JMango360
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld