Het lage consumentenvertrouwen en de e-commercedip van 2022 hebben nu ook gevolgen voor bol.com. Het platform kondigt aan de komende jaren te gaan bezuinigen. Zo’n 300 banen – ongeveer 10 procent van het personeelsbestand – verdwijnen.
Het volgt een trend die dit jaar al langer aan de gang is. Door verschillende factoren zoals de oorlog in Oekraïne en daarmee gepaarde hoge inflatie en laag consumentenvertrouwen, houden consumenten vaker de hand op de knip. De groeicijfers van het platform die de afgelopen jaren door Ahold Delhaize elk kwartaal werden gedeeld, worden al een tijd niet meer behaald, en dat heeft gevolgen. Zo werd een eerder aangekondigde beursgang van bol.com al op de lange baan geschoven en nu merkt het bedrijf dat zelf ook.
Natuurlijk verloop en tijdelijke contracten
Na berichtgeving van het FD bevestigt bol.com aan meerdere media, waaronder de NOS, dat 300 banen bij het bedrijf zullen verdwijnen. Zo’n 200 banen zouden door natuurlijk verloop verdwijnen. Bij de overige banen gaat het om tijdelijke contracten die niet worden verlengd. Daarnaast gaat bol.com ook kritischer kijken naar de marketinguitgaven en inkoopkosten.
Dat alles moet ervoor zorgen dat de komende drie jaar zo’n 225 miljoen euro wordt bespaard, hoewel dat bedrag niet door het platform wordt bevestigd.
Onstuimige groei
Maar bol.com is zeker niet de enige die dit jaar pas op de plaats moet maken. Meerdere e-commercebedrijven hadden de afgelopen jaren te maken met onstuimige groei en breidde daardoor fors uit. Als die groei niet wordt aangehouden in de jaren erop, heeft dat gevolgen. Bol.com bijvoorbeeld zag in het eerste kwartaal van 2021 nog een groei in handelsvolume van bijna 77 procent. In de eerste drie kwartalen van 2022 ging het respectievelijk om een min van 1,7 en 7 procent en een toename van 5,6 procent. Hoewel de weg naar boven dus weer lijkt ingeslagen, worden groeipercentages van vorige jaren bij lange na niet gehaald.
Een woordvoerder van bol.com laat aan de NOS dan ook weten dat het momenteel niet per se slecht gaat met het platform. ‘Het afgelopen kwartaal is onze omzet toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2021. Daarnaast groeien we nog in marktaandeel, dus ten opzichte van de markt doen we het nog steeds goed.’
Mensen weten van verveling blijkbaar niet meer wat ze moeten doen. Domweg gratis blijven bestellen en retourneren op Bol.com. De hele dag in de gaten houden waar het pakketje blijft. Ik erger me er groen en geel aan. Meerdere keren aangekaart daar als verkooppartner. Ook bij de politiek bij D66, Rob Jetten die het klimaat en het milieu zo hoog heeft zitten, en er vervolgens niets mee doet. Fake politiek dus. De busjes rijden maar, artikelen worden bij retourneren weggegooid, en dan heb ik het nog niet over de verpakkingsmaterialen. Bol.com begin eerst eens met voor retourzendingen een klein bedrag te betalen, dan is iedereen die daadwerkelijk shopt en verkoopt en het milieu hoog heeft zitten blij. En i.p.v. die medewerkers in te zetten voor de retouren, en het weggegooide geld voor producten en verpakkingen, kun je je speren zetten op: kopen via internet? Wij zijn milieuvriendelijk! Dat is nu zeker niet het geval!!! Sorry medewerkers, maar open ook je mond eens bij vergaderingen en of overleg. Lang leve de kleine ondernemers!
Eigenlijk zijn het toch gewoon beunhazen? Grootste shop van NL, onderdeel van Ahold, maar zo opportuun als maar kan. Vorig jaar ruim 150 miljoen winst, en nog geen jaar later alweer 10% eruit. Wat werkt er bij bol.com. Welk financieel 'wonder' doet de financiën? Wellicht kan die 10% hierna door naar D66 :)