Twinkle | Digital Commerce

Bol.com heeft wind tegen en krimpt personeelsbestand in

2022-12-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:50

Het lage consumentenvertrouwen en de e-commercedip van 2022 hebben nu ook gevolgen voor bol.com. Het platform kondigt aan de komende jaren te gaan bezuinigen. Zo’n 300 banen – ongeveer 10 procent van het personeelsbestand – verdwijnen.

Het volgt een trend die dit jaar al langer aan de gang is. Door verschillende factoren zoals de oorlog in Oekraïne en daarmee gepaarde hoge inflatie en laag consumentenvertrouwen, houden consumenten vaker de hand op de knip. De groeicijfers van het platform die de afgelopen jaren door Ahold Delhaize elk kwartaal werden gedeeld, worden al een tijd niet meer behaald, en dat heeft gevolgen. Zo werd een eerder aangekondigde beursgang van bol.com al op de lange baan geschoven en nu merkt het bedrijf dat zelf ook.

Natuurlijk verloop en tijdelijke contracten

Na berichtgeving van het FD bevestigt bol.com aan meerdere media, waaronder de NOS, dat 300 banen bij het bedrijf zullen verdwijnen. Zo’n 200 banen zouden door natuurlijk verloop verdwijnen. Bij de overige banen gaat het om tijdelijke contracten die niet worden verlengd. Daarnaast gaat bol.com ook kritischer kijken naar de marketinguitgaven en inkoopkosten.

Dat alles moet ervoor zorgen dat de komende drie jaar zo’n 225 miljoen euro wordt bespaard, hoewel dat bedrag niet door het platform wordt bevestigd.

Onstuimige groei

Maar bol.com is zeker niet de enige die dit jaar pas op de plaats moet maken. Meerdere e-commercebedrijven hadden de afgelopen jaren te maken met onstuimige groei en breidde daardoor fors uit. Als die groei niet wordt aangehouden in de jaren erop, heeft dat gevolgen. Bol.com bijvoorbeeld zag in het eerste kwartaal van 2021 nog een groei in handelsvolume van bijna 77 procent. In de eerste drie kwartalen van 2022 ging het respectievelijk om een min van 1,7 en 7 procent en een toename van 5,6 procent. Hoewel de weg naar boven dus weer lijkt ingeslagen, worden groeipercentages van vorige jaren bij lange na niet gehaald.

Een woordvoerder van bol.com laat aan de NOS dan ook weten dat het momenteel niet per se slecht gaat met het platform. ‘Het afgelopen kwartaal is onze omzet toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2021. Daarnaast groeien we nog in marktaandeel, dus ten opzichte van de markt doen we het nog steeds goed.’