De Italiaanse marktwaakhond heeft luxe modegroep Yoox Net-a-Porter een boete van 5,25 miljoen euro opgelegd vanwege oneerlijke praktijken op het platform.
De afgelopen jaren zou er meerdere malen sprake zijn geweest van misleidende prijzen op het platform. Zo zouden producten met korting worden aangeboden, die bij betaling niet werden meegerekend. Ook zouden klanten die een bepaald aantal aankopen hebben geretourneerd, niet meer op het platform kunnen kopen. Hoe vaak dat is voorgekomen, stelt de waakhond niet. Wel laat men weten dat de misstanden in de jaren 2019 tot en met 2022 hebben plaatsgevonden.
Yoox Net-a-Porter gaat in beroep tegen de boete. Aan Reuters laat het bedrijf weten dat het ‘altijd de hoogste normen van commercieel gedrag heeft gevolgd’.
Klanten weigeren op basis van hun retourgedrag is toch niet in strijd met wetgeving? Ik dacht dat Asos dit ook deed. En volgens mij spelen tal van online kledingwinkels hiermee.