De online omzet in de detailhandel was in december 11,1 procent lager dan in december 2021. De omzet van de totale detailhandel steeg juist met 11 procent.
Dat blijkt uit de detailhandelscijfers van het CBS. Pure webwinkels zetten 7,7 procent minder om in december, bij retailers met een omnichannel strategie daalde de online omzet met 15,2 procent. Vooral de online omzet in consumentenelektronica en non-food daalde hard.
Dat er grote verschillen in omzet zijn tussen online en offline valt te verklaren doordat de cijfers worden vergeleken met december 2021, toen het land vanwege de coronacrisis nog grotendeels op slot was.
Daardoor stijgt de omzet bij non-foodretailers ook relatief gezien het hardst. Zij zagen de omzet met 21,5 procent stijgen. Ook nam het volume met 11,1 procent toe. Wel hebben volgens het CBS drogisterijen in december minder omgezet. De omzet van de foodretailers steeg met 5,7 procent.
De daling van het online omzetaandeel moet vooral bekeken worden vanuit de enorme omzetstijgingen via internet in 2021 en de jaren ervoor (index internetverkopen 2022-2015 329,3%, index totaalomzet non-food 2022-2015 123,9%).
Retail is en blijft topsport waarin ondernemers heel veel uitdagingen moeten overwinnen om succes te kunnen hebben.