Twinkle | Digital Commerce

'Al mijn was gaat natuurlijk met Dobbi mee'

2023-01-18
1000562
  • [interview]
  • 2:46

Maurits Tiethoff heeft al jaren ervaring in het retailwezen. Toen hij kans zag het stomerijwezen nieuw leven in te blazen, aarzelde hij geen moment en zette hij samen met Ruben van Pelt Dobbi op. Hij is er trots op dat ze binnen vier jaar marktleider zijn geworden met de stomerij- en wasservice, die door de recente samenwerking met Stomerij.nl het aantal servicepunten verdubbelde naar 1.750 locaties.

Achtergrond

'Rond 2013 zag ik in Brussel een innovatief concept: een ruimte met lockers, waar je 24/7 kleding kon brengen om te laten stomen en vervolgens weer ophalen. Ik zag kansen voor zo’n frisse, gemakkelijke dienstverlening op de Zuidas, waar ik toen werkte. Ik wilde starten met een vergelijkbaar concept, en dat uitbreiden tot een keten. Maar de bank wilde niet investeren in een stomerijbusiness. Ik huurde toen een winkel voor één jaar en ben gewoon begonnen. Al snel ging ik met PostNL in zee om ook klanten ook van verder weg binnen te kunnen halen. Toen ging het lopen, sloten Spar en Jumbo zich aan – en onlangs dus Stomerij.nl.’

Inspiratie

‘Ik volg de retailnieuwskanalen; de nieuwsbrieven van Twinkle, RetailDetail en dergelijke, van Sprout, en van de Nederlandse Vereniging van Textielreinigers (Netex). Verder ga ik graag naar “de stad” om te winkelen, om etalages te kijken, om te zien wat nieuwe trends zijn, wat de mode is.’

Branche

‘Het leuke aan e-commerce vind ik het innovatieve aspect. Mijn generatie heeft het van nul af aan groot zien worden. Het is superschaalbaar – anders was het ook nooit zo groot geworden. De wereld is je speelveld, je kansen zijn ongelimiteerd. Met Dobbi hebben we ook plannen om uit te breiden naar België en Duitsland.’

Trends

‘Opmerkelijk op dit moment vind ik het faillissement van Made.com, het feit dat zo’n grote naam het toch niet voor elkaar heeft gekregen om winstgevend te zijn. Het ging in digital commerce de afgelopen jaren alleen maar om groot–groter–grootst. Omzet was belangrijker dan winstgevendheid. De grote partijen groeien vaak ten koste van anderen – maar ook ten koste van winstgevendheid. Ik denk dat dit de komende tijd gaat veranderen. Winst is van belang voor een gezonde onderneming.’

Online shoppen

‘Al mijn was gaat natuurlijk met Dobbi mee. Verder koop ik speelgoed bij bol.com. Ik vind het een superslimme zet van ze dat er in het Grote Speelgoedboek geen prijzen meer staan, alleen qr-codes. En ik koop ook op Marktplaats, vanuit een duurzaamheidsgedachte. Nieuw is niet altijd beter.’

Vrije tijd

‘Ik wil een goede balans houden tussen privé en werk. Ik sport graag, doe aan hardlopen en wielrennen. Dan krijg ik rust en inzicht. Verder heb ik heel veel hobby’s, waaronder motorrijden, ik ben reservist specifieke deskundigheid (economie) bij Defensie, en ik zit in het bestuur van landgoed Duivenvoorde. Bij de laatste functie is het de uitdaging om het landgoed de volgende achthonderd jaar te laten voortbestaan; dat is natuurlijk een mooi contrast met mijn dagelijkse werk.’

Wijsheid

‘Ruben en ik tekenen voor allerlei plannen altijd een trap op papier. Bovenaan schrijven we het doel dat we willen bereiken, en vanaf onderaan zetten we op elke tree een volgende stap die helpt om bij dat doel te komen. Dat helpt je een en ander goed te overzien, en kun je zowel zakelijk als privé gebruiken.’


Gerelateerde artikelen: