Er is in 2022 een einde gekomen aan de onstuimige groei van boodschappen- en maaltijdbezorging. Dit jaar groeide die markt met 4,6 procent tot een omzet van 7.892 miljoen euro.
In 2021 en 2020 bedroeg die groei nog respectievelijk 29 procent en 52 procent, zo blijkt uit het FoodService Instituut Nederland (FSIN) Dossier Delivery 2022. De verwachting is dat de totale deliverymarkt volgend jaar zal stijgen met 4,3 procent.
Maaltijdbezorging
De groei is vooral bij maaltijdbezorging tot stilstand gekomen, na het einde van de coronamaatregelen. De heropening van de horeca zorgde voor een fikse terugval in het aantal bestellingen. Deze terugval werd deels gecompenseerd door prijsstijgingen. Per saldo daalt de omzet van maaltijdbezorging in 2022 met 4,1 procent. Volgend jaar verwacht het FSIN dat de omzetgroei van maaltijdbezorging onder de 1 procent duikt.
Boodschappen
Bij delivery foodretail (boodschappenbezorging) was het groeipercentage van 12,1 procent iets hoger. Daar steeg de omzet naar 4.605 miljoen euro, maar ook in die markt is sprake van een afvlakking. In 2020 en 2021 was de groei veel sterker, met respectievelijk 61 procent en 33 procent. Ook bij boodschappenbezorgers waren de effecten te zien van de heropende samenleving, toen consumenten weer naar fysieke supermarkten gingen. In de tweede helft van 2022 waren de gevolgen van de prijsstijgingen goed te zien: mensen kopen minder producten.
De groei werd vooral genoteerd door pure online spelers, zoals Picnic en Crisp. Ook flitsbezorgers droegen bij aan het groeipercentages. De bezorgomzet van traditionele supermarkten bleef in het afgelopen jaar nagenoeg gelijk.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Groei foodbezorgmarkt vlakt af
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.