Twinkle | Digital Commerce

Van tractor tot platform

2022-11-07
1000562
  • [opinie]
  • 2:20

Wat ik zelf wel eens vergeet, is dat China eigenlijk nog een ontwikkelingsland is. Een indicator daarvoor is het aandeel van de bevolking dat in de landbouw werkt. In China is dat ongeveer 25 procent, in Nederland circa 2 procent. Het behouden van werkgelegenheid en het verhogen van de voedselproductiviteit zijn twee uitdagende doelen die de overheid wil behalen.

De boeren in China zijn vaak kleine (familie) ondernemingen met beperkte technologie en kennis van de digitale wereld. Bovendien is de toegang tot deze kennis beperkt en wordt zelfs steeds minder. De jongere generatie gaat namelijk naar de steden om te studeren en te werken voor een betere toekomst, terwijl de oudere generatie achterbijft. Deze urbanisatie is zorgelijk en vergroot alleen maar het verschil tussen rijk en arm, maar gelukkig zijn er platformbedrijven die hier actief wat aan doen.

PinDuoDuo’s niche

Aan de voorkant is PinDuoDuo voornamelijk bekend van hun pionierende group buying concept, uitgelegd in Hier China in Twinkle 7. Mede door dit concept is het PinDuoDuo gelukt ruim 15 procent marktaandeel in China te veroveren in slechts drie jaar tijd. PinDuoDuo onderscheidt zich van JD.com of Alibaba doordat zij in eerste instantie op de agricultuur hebben focussen. Veel Chinese boeren zitten nog vast in een sterk verouderde keten, ze zijn afhankelijk van lagen van tussenhandelaren/distributeurs en hebben zelf niet de middelen of kennis om direct consumenten te bereiken. Gevolg: lage marges voor de boer. Een model waarbij boeren direct kunnen verkopen aan eindconsumenten is conceptueel dan ook het mooiste model om die marges te verhogen: een platform is hier het beste middel voor. Alleen moeten deze boeren wel redelijke volumes draaien om de zaak werkbaar en rendabel te houden. Vandaar de oplossing group buying, waarbij er grotere volumes naar de consument kunnen worden gezet.

Van plant tot klant

De grootste uitdaging is om een boer op een online platform te krijgen. De operatie van boeren is niet ingericht om direct aan de klant te verkopen en de kennis om een online onderneming te worden ontbreekt ook. Voor dat laatste geeft PinDuoDuo veel cursussen, zowel online als fysiek in de dorpjes. Hier leren ze met platformsoftware werken, processen automatiseren en de juiste klant te bereiken.

Daarnaast ontwikkelt PinDuoDuo met vele derde partijen verschillende diensten om de boeren verder te ondersteunen. Voorbeelden zijn financieringsdiensten zodat ze kunnen investeren en logistieke diensten waardoor ze gemakkelijk heel China kunnen bereiken.

Op dit moment heeft PinDuoDuo meer dan 16 miljoen boeren verbonden aan zijn platform en zet het bedrijf nu ook zijn platformdata en technologie in om boeren te helpen met het optimaliseren van hun oogst. De economische activiteit die deze platformrevolutie veroorzaakt zorgt er zelfs voor dat de jonge generatie terugkomt uit de steden om te gaan ondernemen in hun dorp van afkomst.