Twinkle | Digital Commerce

PostNL stelt pakketkluizen open voor andere vervoerders

2022-11-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

In de loop van komend jaar kunnen consumenten ook pakketjes in een pakketkluis van PostNL ophalen die daar door een andere vervoerder in zijn gestopt. De bezorgdienst geeft andere vervoerspartijen toegang tot zijn eigen kluizen.

PostNL bouwt een speciaal IT-platform zodat andere vervoerspartijen een koppeling kunnen maken met de pakketautomaten van PostNL. 'Consumenten maken graag gebruik van de PostNL-pakketautomaten en vinden deze uiterst gebruiksvriendelijk. Om de klantbeleving verder te vergroten zijn we daarom nu druk bezig met het uitbreiden van het aantal PostNL-pakketautomaten en werken we toe naar de openstelling ervan', laat Barry Husman, directeur retail Benelux bij PostNL weten.

Het blijft overigens niet bij het openstellen van de pakketkluizen voor andere vervoerders. PostNL is namelijk ook bezig om het netwerk aan pakketkluizen fors uit te breiden. Nu staan er nog 400 van die kluizen op verschillende locaties. In 2024 moet dit aantal worden uitgebreid naar 1.500.

Met pakketautomaten kunnen consumenten zelf bepalen waar en wanneer zij hun pakketje ophalen of wegbrengen. De meeste pakketkluizen van PostNL zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Niet gratis

Een woordvoerder van PostNL laat desgevraagd weten dat vervoerders die gebruik maken van de pakketautomaten een vergoeding per reservering van de kluis betalen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de grootte van het kluisje en het aantal dagen dat een pakket in het kluisje ligt.