Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt wil ‘nieuwe standaard’ leggen voor circulaire retail

2022-10-14
1000562
  • [events]
  • 1:51

MediaMarkt wil meer refurbished artikelen gaan verkopen. Onder het label BetterWay is het bedrijf al langer bezig met re-commerce en zamelde vorig jaar zo’n 30.000 producten in. Nu gaat het electronicaconcern die producten gerepareerd terug in de markt brengen.

Dat vertelde Director digital van MediaMarkt Benelux Shariar Khalili tijdens zijn keynote op Shopping Today. ‘We hebben ons als doel gesteld om de nieuwe standaard te leggen voor circulaire retail. We gaan onze klanten helpen om de levensduur van hun aankopen te vergroten. Dat betekent dat we ook artikelen een nieuw leven gaan geven door ze te refurbishen, ze te repareren en opnieuw in de markt te brengen.’

Eerder maakte het bedrijf al bekend samen te werken met re-commerce specialist Foxway, waardoor klanten oude apparaten kunnen inleveren voor korting op nieuwe producten. Het gaat om mobiele telefoons, tablets, smartwatches, laptops, camera’s en consoles. Tot nu toe gebeurde dit alleen in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zweden.

Omnichannel adviseur

Khalili vertelde verder over de omnichannel strategie die MediaMarkt sinds enkele jaren voert en de plannen voor de toekomst. Een veelbelovende implementatie is volgens hem de omnichannel adviseur: ‘Dat is in mijn ogen dé manier om de offline wereld te verbinden met de online wereld. We hebben in de fysieke winkel specialisten staan die bereikbaar zijn voor klanten in de webshop. Op het moment dat een klant op een productpagina kijkt en advies wil inwinnen, krijgt die via een button de mogelijkheid om contact te leggen met een adviseur in de winkel. Die kan alles vertellen over dat product, en vervolgens staat het de klant volledig vrij om met die informatie te doen wat die wil.’ Het wordt volgens Khalili goed ontvangen en beoordeeld en zal de komende tijd verder worden uitgerold in de webshop.

Marketplace

De marketplace-functie die al vorig jaar werd aangekondigd, zal binnenkort worden gelanceerd in ons land. Nederland staat als volgende land op de planning en in Duitsland, Spanje en Oostenrijk is het inmiddels al actief. Het model wordt ook uitgerold in de fysieke winkel: ‘In de nieuwe Tech Village in Rotterdam hebben we boutiques die we verhuren aan fabrikanten. Zij willen daar zijn waar de klant is, en op deze manier maken we dat mogelijk.’