Twinkle | Digital Commerce

Plus start uitrol nieuwe elektrische bezorgvoertuigen

2022-10-14
1000562
  • 1:37

Supermarkt Plus investeert steeds meer in groene bezorging. De nummer 22 van de gisteren gelanceerde Twinkle100 is recent gestart met de uitrol van nieuwe elektrische voertuigen.

Het gaat specifiek om bezorgbusjes van Addax en elektrische bezorgfietsen van Citkar. Die bedoeld zijn om de last mile wat groener te maken. ‘We willen ons steentje bijdragen aan het mvo-beleid binnen e-commerce en ons doel is om bezorging daarmee de komende tijd uit te breiden’, stelde head of e-commerce Stephan Bosman van Plus gisteren op Shopping Today, waar hij een keynote gaf.

Het e-commerce model van Plus is wat anders dan bij de meeste supermarkten. Het bedrijf werkt namelijk volgens het storepick-model, waarbij franchisenemers vaak hun eigen online bedrijfje runnen. Een groot centraal e-commerce dc heeft Plus dan ook niet. Daardoor is het ook makkelijker om aan te haken op trends als q-commerce. ‘Bij ons zijn de dark stores gewoon de supermarkten’, vervolgt Bosman. ‘Door de fusie met Coop (sinds begin dit jaar, red.) hebben we een nagenoeg landelijke dekking, omdat onze klanten vaak in de buurt van een Plus wonen, en onze online klanten ook, hoeven onze bezorgers geen hele lange routes te rijden.’

Dat laatste zorgt ervoor dat een uitrol van de elektrische voertuigen, die vaak geen hoge actieradius hebben, aantrekkelijk is voor Plus - naast natuurlijk het duurzame aspect. Ondanks dat dat niet voor elke aangesloten ondernemer zal gelden, bijvoorbeeld in afgelegen gebieden.

Nog even over q-commerce, een ontwikkeling die Bosman op de voet blijkt te volgen (wie niet?). En dus vanwege het e-commerce model van Plus ook voor dat bedrijf interessant is. Daarom kondigde de super onlangs een samenwerking aan met Thuisbezorgd.nl. Dat levert voor Plus ook weer nieuwe inzichten op, stelt Bosman: ‘We merken dat als een winkels aansluit op Thuisbezorgd, de orders daar meteen omhoog gaan. En wat ook opvalt: de bestellingen komen uit een andere hoek dan onze huidige klanten. We boren dus ook een nieuwe klantengroep aan, met die samenwerking.’