Twinkle | Digital Commerce

‘Klantdata is de sleutel tot succesvolle retentie-strategieën’

2024-08-26
1000562
  • [branded content]
  • 2:29

Haarspullen.nl is dé webshop voor hoogwaardige haarverzorgings- en beautyproducten. Ondanks het uitgebreide assortiment en een trouwe klantenbasis, werd het merk geconfronteerd met een uitdaging die veel webshops ervaren, een achterblijvende klantretentie. Samen met PI marketing slaagden ze erin om deze uitdaging aan te pakken door slim gebruik van first-party data en hyperpersonalisatie.

LevelUp Group voorziet je van nieuwe inzichten tijdens vijf inspirerende sessies op ShoppingToday!

Met de toenemende privacywetgeving en het verdwijnen van third-party cookies wordt het verzamelen van eigen data (first-party data) steeds belangrijker. “De AVG en andere regelgeving krijgen een steeds prominentere rol in ons vakgebied”, vertelt Harm van Heesbeen van PI marketing. “Het is essentieel om de juiste technologie in te zetten die niet alleen voldoet aan de wetgeving, maar ook effectief is voor gepersonaliseerde marketing.”
Bij Haarspullen wordt het Customer Data Platform (CDP) van Spotler Activate gebruikt als centrale hub voor dataverzameling. Dit platform stelt hen in staat om gegevens over onder andere websitegedrag en aankoopgeschiedenis te verzamelen en om te zetten naar bruikbare inzichten voor diverse campagnes. “Het CDP is voor ons echt de spil in onze marketingstrategie”, zegt Christy-Anne Meijer van Haarspullen. “Door het verzamelen en analyseren van data, bereiken we klanten op het juiste moment en via het juiste kanaal en daarmee zijn we onze retentie aan het optimaliseren.”

Slimme strategieën

Op basis van de verzamelde data heeft Haarspullen in samenwerking met PI marketing een aantal gerichte retentiecampagnes opgezet. Denk aan gepersonaliseerde e-mailflows, aanbevolen producten op basis van eerder gekochte producten en verschillende website-personalisatiecampagnes. “We zijn nu bezig met een optie voor klanten zodat zij met één klik hun laatst gekochte producten opnieuw in hun winkelmandje kunnen plaatsen”, legt Meijer uit. Daarnaast worden data-inzichten gebruikt voor geautomatiseerde herhaalaankopen via e-mail en social media-advertenties. Als klanten niet via de eigen kanalen terugkeren, zetten ze data slim in om ze alsnog te bereiken via andere kanalen.

AI en hyperpersonalisatie

Eén van de belangrijkste trends in e-commerce is het gebruik van AI en automatisering. “AI is dé gamechanger van dit moment”, stelt Van Heesbeen. “Het wordt geïntegreerd in de tools die we gebruiken en stelt ons in staat om nog efficiënter te werken.” Bij Haarspullen zetten ze AI in voor zowel klantenservice als contentcreatie. Meijer: “Onze AI-tool voor klantenservice bereidt automatisch e-mails voor, dat bespaart medewerkers tijd waardoor ze meer klanten kunnen helpen.”

Van data naar succes

Door de kracht van klantdata en AI te bundelen, zet Haarspullen de standaard voor e-commerce in 2024. Tijdens Shopping Today op 10 oktober gaan Van Heesbeen en Meijer dieper in op hun gezamenlijke case. De sessie biedt praktische inzichten en voorbeelden van hoe Haarspullen de retentiestrategie heeft geoptimaliseerd, met als resultaat meer loyaliteit en klantbehoud. Van Heesbeen: “We laten zien hoe je met de juiste data en technologie snel stappen kunt zetten richting succesvolle gepersonaliseerde campagnes. Vereisten hiervoor zijn een goede tech stack, de juiste kennis en een goed partnership.”

Bestel tickets

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LevelUp Group
Tekst BBP Media Foto’s Zuiver Beeld