Twinkle | Digital Commerce

LevelUp Group spijkert je bij tijdens Shopping Today

2023-08-31
1000562
  • [branded content]
  • 4:56

Iedere online uitdaging heeft een op maat gemaakte aanpak nodig. LevelUp Group heeft met zijn zes labels voor ieder vraagstuk een oplossing. Of het nu gaat om het optimaliseren van conversie, het genereren van leads, het verhogen van je traffic of van je klantloyaliteit. Tijdens Shopping Today delen de specialisten van C2B, Clickvalue, Leadscope, Netprofiler en PI marketing hun beste tips, slimste tricks en inzichten over e-commerce anno 2023.

Menselijkheid in tijden van AI

‘Bedrijven willen altijd meer doen met minder geld’, vertelt Dieneke van der Spek van Netprofiler. ‘AI is een uitkomst, maar de focus ligt hierbij vaak op de korte termijn en zo snel mogelijk omzet binnenhalen.’ Het is juist nu belangrijk om persoonlijke relaties op te bouwen met je klant. ‘Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe meer mensen behoefte krijgen aan een menselijke kant van merken en bedrijven.’ Tijdens haar sessie laat Van der Spek samen met collega Martin van Ammers zien hoe je meer groei realiseert met hetzelfde marketingbudget, door CPC-budget te verschuiven naar SEO-werkzaamheden. ‘En vooral hoe je het management daarin meeneemt. Dit doen wij dagelijks voor een breed scala aan klanten: Zo werk je aan een lange termijn groeistrategie in plaats van korte termijn, en haal je meer waarde uit dezelfde euro.’

Maximale groei zónder third party data & advertentiebudget. Mét een CDP, e-mail & WhatsApp

Door de uitfasering van third party cookies krijgen eigen kanalen een steeds belangrijkere rol binnen de marketingmix. Harm van Heesbeen en Mascha Soors (foto onder) van PI marketing staan in hun sessie op Shopping Today stil bij de inzet van eigen kanalen, waaronder het gebruik van e-mailmarketing, een Customer Data Platform (CDP) en WhatsApp als opkomend marketingkanaal. Het verhogen van retentie staat centraal tijdens hun presentatie. ‘Deze kanalen zijn uiterst geschikt voor het stimuleren van retentie. Je kunt met 5 procent verhoging in klantretentie zorgen voor een stijging van 95 procent in je winst. En je hebt hier geen dure advertentiebudgetten of third party cookies voor nodig.’ Aan de hand van inspirerende voorbeelden nemen Van Heesbeen en Soors je mee over hoe je dit toepast en hoe je met deze concrete ideeën direct aan de slag kunt.

Grip op de b2b-klantreis

Voor B2B-organisaties blijkt het vaak lastig om kwalitatieve leads te verzamelen via online campagnes. ‘Dat is niet alleen te realiseren met campagnes via Meta of Linkedin’, vertellen Florien Harmsma en Marten Dames van Leadscope. Tijdens hun sessie laten ze zien hoe je als B2B organisatie met je online campagnes en marketing automation grip krijgt op de gehele klantreis, van branding tot een nieuwe klant. ‘Van lead naar MQL en vervolgens SQL’s. Wij vertellen hoe je jouw doelgroep effectief bereikt met experimenten in je social en programmatic campagnes. En hoe je vervolgens met je B2B lead-nurture strategie maximaal rendement behaalt. Dit is mogelijk door impactvolle content in te zetten, door te experimenteren met targeting, kanalen en ads, en door niet alleen te kijken naar het aantal leads en de CPL maar ook naar kwalitatieve KPI’s.’

Meer d2c-winst op marketplaces

Marketplaces winnen online snel terrein. Steeds meer merken zien de meerwaarde van een d2c strategie op marketplaces. ‘Door de oplopende kosten en de beschikbaarheid van marketplaces zien we steeds meer merken overstappen op een D2C strategie’, ziet Lucas Bassa van Netprofiler. ‘Door de distributeur over te slaan kunnen marges gered worden en heeft het merk meer controle over content en prijs.’ Maar de concurrentie zit ook niet stil. ‘Marketplaces worden steeds competitiever.’ De marketplace specialist zal tijdens zijn sessie op Shopping Today dan ook inzoomen op het maximaliseren van je winst op platformen. Aan welke knoppen kun je draaien? Een tipje van de sluier wil hij vast oplichten: ‘Less kan zomaar more zijn, op Amazon.’

Leren van je bezoekers

Bedrijven hebben de mond vol van termen als customer experience, personalisatie en omnichannel. Conversie optimalisatie is daarvoor noodzakelijk, ziet Maurice Beerthuyzen van Clickvalue. ‘Het voorkomt dat je fouten maakt, ongefundeerde meningen doorduwt en je leert onwijs veel van je bezoekers. Toch is het nog steeds een blind spot bij veel bedrijven.‘ Klinkt dit als een heftig onderwerp om in een half uur te bespreken? Beerthuyzen weet hoe hij zijn boodschap smakelijk moet verpakken en doet dat met concrete voorbeelden. ‘Ik geef in mijn presentatie 7 voorbeelden van A/B testen en bijbehorende learnings. Daarnaast laat ik zien wat het betekend heeft voor die organisatie. Dat ene ‘gaaf gedesignde’ experiment met fantastisch resultaat was nooit tot stand gekomen zonder de data-analist, de designer en de developer. Het gaat namelijk niet vanzelf!

De winnaars van morgen

Uit onderzoek komt naar voren dat merken die in moeilijke tijden investeren in merkbekendheid, de winnaars van morgen zijn. Toch ziet oprichter Robert van Meer van contentbureau C2B dat merken hierop juist korten nu verkoopresultaten tegenvallen. ‘De merken die nu pauzeren, zullen extra hun best moeten doen om marktaandeel terug te winnen.’ Het kanaal waar alle merken volgens hem nú naar moeten kijken, is TikTok. In de presentatie van C2B leer je van best practices, hoe je in e-commerce de mooiste resultaten boekt, de meest innovatieve performance ads laat zien en inspeelt op die typische TikTok tone-of-voice die het advertentielandschap steeds meer lijkt te veranderen. ‘TikTok is niet meer het kanaal waar alleen jongeren op zitten. Het is een leading kanaal voor allerlei doelgroepen, van cool moms tot internationale B2B doelgroepen en iedereen daartussen.’

Alle sessies van LevelUp Group tijdens Shopping Today:

Verplaats Paid Search-budget naar Organic en realiseer 20% meer groei

Dieneke van der Spek & Martin van Ammers, Netprofiler

Maximale groei zónder third party data & advertentiebudget. Mét een CDP, e-mail & WhatsApp
Harm van Heesbeen & Mascha Soors, PI marketing

Winstgevend groeien op Amazon: Maximaliseer jouw succes
Lucas Bassa, Netprofiler

Kwalitatieve leads genereren met een succesvolle B2B-leadgeneratiestrategie
Florien Harmsma & Marten Dames, Leadscope

7 geweldige A/B testen die elke webshop ook eens zou moeten uitproberen
Maurice Beerthuyzen, Clickvalue

TikTok: leer hoe je succesvolle branding en performance campagnes op TikTok opzet
Robert van Meer, C2B

Foto: De sprekers van Netprofiler, C2B, Leadscope en ClickValue: Martin van Ammers, Robert van Meer, Marten Dames, Maurice Beerthuyzen, Lucas Bassa, Florien Harmsma en Dieneke van der Spek

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LevelUp Group
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld