Twinkle | Digital Commerce

Zalando stelt verwachting bij: winst daalt met de helft

2022-06-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Zalando heeft zijn verwachtingen voor het huidige financiële jaar bij moeten stellen. Een maand geleden deed de fashionretailer dat ook al.

Destijds liet Zalando weten wegens macro-economische uitdagingen de verwachtte omzet en resultaat naar beneden bij te stellen. Het bedrijf bleek daarmee nog te optimistisch, omdat er toen ‘vroege tekenen van een mogelijk herstel’ te zien waren.

Maar nu het consumentenvertrouwen nog steeds verder daalt, en Zalando daar niet snel een kentering in verwacht, moet het de verwachting nogmaals naar beneden bijstellen: het handelsvolume (GMV) zal naar verwachting met 3 tot 7 procent toenemen en rond de 15 miljard euro uitkomen. De daadwerkelijke omzet zal volgens Zalando met 0 tot 3 procent toenemen naar ruim 10 miljard. Het bruto resultaat moet ergens tussen de 180 en 260 miljoen euro uitkomen. Dat laatste is aanzienlijk minder dan aanvankelijk – bij de bekendmaking van de vorige jaarcijfers – werd gedacht. Toen ging Zalando nog uit van een brutoresultaat tussen de 430 en 510 miljoen euro.

Zelfs bij de huidige verwachting gaat Zalando nog uit van een ‘positieve’ ontwikkeling in de tweede helft van het jaar. Het bedrijf verwacht de komende maanden beter te kunnen inspelen op de veranderende vraag van de klant en daarnaast efficiënter met de kosten om te kunnen gaan. Dat laatste heeft Zalando dit jaar al gedaan, door minder in marketing te investeren, investeringen in logistiek aan te passen en een minimum bestelbedrag in 15 markten te introduceren.

‘Door efficiëntie in het hele bedrijf te stimuleren en selectief te investeren, zullen we op lange termijn nog beter gepositioneerd zijn om onze strategie uit te voeren’, stelt co-ceo Robert Gentz. ‘We gaan de uitdagingen aan en passen ons aan om er sterker uit te komen.’