Twinkle | Digital Commerce

Recordomzet voor Hornbach, online aandeel neemt af

2022-06-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Door de afgenomen vraag naar click & collect daalde het online aandeel bij Hornbach met ruim dertig procent in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel zette de bouwmarkt een recordomzet neer.

In het eerste kwartaal van 2021 kampten we nog met verschillende lockdowns, die de populariteit van click & collect enorm stuwden. De online verkopen van Hornbach bleven in Q1 2022 wel op een hoger niveau dan voor de coronapandemie. Met 261 miljoen euro was online goed voor 15,3 procent van de totale omzet van de bouwmarkt, zo blijkt uit cijfers van Hornbach.

De omzet van Hornbach in het eerste kwartaal overtrof de recordomzet van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze groeide met 8,1 procent naar 1.813,4 miljoen euro. De aangepaste EBIT van 148,3 miljoen euro lag 53,1 procent hoger dan het eerste kwartaal van het boekjaar 2019/2020. Vergeleken met recordkwartaal Q1 2021/2022 daalde de aangepaste EBIT echter met 12,3 procent. Deze winstdaling schrijft Hornbach toe aan het gevolg van de inflatiedruk en hogere kosten voor transport en logistiek. Bovendien normaliseerde de marketinguitgaven die tijdens de pandemie een stuk lager waren.

Algemeen directeur Nederland Evert de Goede vertelt over het marktaandeel in Nederland: ‘Het marktaandeel in Nederland blijft groeien, mede door expansie. Zo hebben we eind maart in Enschede weer een nieuwe projectbouwmarkt geopend.’ Er worden geen cijfers genoemd, maar volgens Hornbach is de bijdrage van Nederland ‘substantieel’ groter dan een jaar geleden, toen we in ons land nog te maken hadden met strengere coronamaatregelen dan andere landen in de groep.