Twinkle | Digital Commerce

Gorillas test met flexibele bezorgtijden

2022-06-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:52

Flitsbezorger Gorillas gaat kijken of consumenten ook staan te springen om bestellingen binnen het half uur of het hele uur, tegen lagere verzendkosten, te ontvangen.

Dat stelde Gorillas’ general manager voor de Benelux Sadik Sevik tijdens de Webwinkel Vakdagen. Momenteel wordt dat in Frankrijk, waar Gorillas ook actief is, getest. Later is Nederland aan de beurt. Onderzoek toonde namelijk eerder aan, dat klanten best wat langer willen wachten op hun bestelling, anders dan de eerder beloofde tien minuten.

Die bezorging binnen tien minuten wordt inmiddels ook al niet meer gecommuniceerd door de flitsbezorgers, dat is aangepast naar ‘bezorging binnen minuten’. ‘Dat was een sterke belofte om groei te stuwen’, stelt Cevik. ‘En we konden het ook waarmaken.’ Nu test het bedrijf dus met wat flexibele bezorgopties. Klanten kunnen dan kiezen of ze bestellingen binnen de ‘gewone’ bezorgtijd willen ontvangen, of binnen 30 of 60 minuten. Kiezen ze voor dat laatste, dan krijgen ze in de ruil daarvoor lagere verzendkosten.

Daarnaast is de nieuwe optie voor Gorillas een manier om winstgevendheid te stuwen. Eerder maakte het bedrijf al bekend bepaalde landen te heroverwegen (een vertrek uit België en Spanje is al bevestigd) en meer te richten op winstgevendheid. Dat heeft ermee te maken dat investeerders vanwege de economische onzekerheid wat meer de hand op de knip houden (‘kapitaal wordt duurder’) en omdat de tijd van ‘onstuimige groei’ inmiddels achter de flitsbezorgers ligt.

Dark Stores

Ook kwam de problematiek in de grote steden rondom dark stores ter sprake tijdens de keynote. Gorillas hoorde vorige week voor het eerst dat de dark store in De Pijp in Amsterdam moet sluiten. De general manager is teleurgesteld in dat besluit, maar gooit de handdoek niet zomaar in de ring. ‘We merken in andere steden dat de lokale politiek meer met ons wil meedenken dan in Amsterdam. We hopen dat de komst van de nieuwe coalitie daar ervoor zorgt dat we ook in Amsterdam in gesprek kunnen gaan met de lokale politiek. In Den Haag bijvoorbeeld kwam men zelf met het idee om kunst stores van de dark stores te maken, dat hebben we toen snel geïmplementeerd.’

Volgens Cevik is dus in Amsterdam voor een hardere aanpak richting de flitsbezorgers gekozen, maar heeft dat niet zoveel gevolgen voor de bezorging daar. ‘We kunnen elke klant in Amsterdam nog steeds bedienen.’