EBay heeft aangekondigd een platform te lanceren speciaal voor live shopping. Consumenten kunnen daarbij tijdens live events snel producten kopen.
Volgens eBay wil het met het nieuwe platform – genaamd ‘eBay Live’ - entertainment met ‘instant purchasing’ gaan combineren. Het eerste event vindt volgende week woensdag 22 juni om 21:00 uur Nederlandse tijd plaats (prima aanschuiftijd na Home Delivery World Europe). Daarbij worden zeldzame trading cards getoond. Klanten kunnen vragen stellen aan de hosts en de kaarten dus ook kopen.
Hoewel eBay zich vooralsnog met live shopping lijkt te richten op verzamelaars, leent het platform zich in de toekomst logischerwijs voor een breder aanbod. ‘Terwijl de gemeenschap van verzamelaars groeit, bieden we een nieuw live platform aan dat een interessante omgeving combineert met gemak, waardoor onze gemeenschap samen wordt gebracht’, stelt Dawn Block van eBay. ‘EBay Live, momenteel in bèta, biedt onze community een meer gestroomlijnde, vermakelijke en geavanceerde manier om in contact te komen, te kopen en te verkopen.’
EBay is niet het enige platform of retailer dat zich onlangs bij live shopping heeft aangesloten. Ook (onder andere) Lidl, H&M, Ikea en Twitter zijn er mee bezig.
Diverse platforms en merken denken het enorme succes van live commerce uit China makkelijk te kunnen kopiëren. Tot nu toe met weinig succes. De reden is dat de context voor en uitvoering van live commerce in China en het westen sterk verschilt. 1) zeer vaardige en 'entertaining' live streamers met enorme teams die hen ondersteunen in productselectie en customer service 2) naadloze verkoop in de livestream app (geen noodzaak om op een ander platform in te loggen) 3) hoge kortingen die populaire livestreamers bij merken kunnen bedingen dankzij hun enorme bereik + kijkers die met name op zoek zijn naar een voorselectie van kwalitatief goede producten tegen lage prijs 4) gevoel van schaarste (flash sales, beperkte hoeveelheden, etc) 5) diverse mogelijkheden tot interactie met het ondersteunende team
Vooral #1 en #3 ontbreken in de westerse context en uitvoering en resulteren in teleurstellende resultaten. China had in 2021 een gross merchandise value van $355 miljard uit live commerce. De US had $11 miljard ...