Twinkle | Digital Commerce

Boodschappen- en maaltijdbezorging blijft fors groeien

2022-06-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

Nederlandse consumenten kiezen er steeds vaker voor om hun boodschappen en maaltijden thuis te laten bezorgen. In 2021 boekten boodschappen- en maaltijdboxbezorgers gezamenlijk een omzet van 3,9 miljard euro.

Dat blijkt uit de FSIN Food500 van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Ten opzichte van de vorige cijfers (uit 2019) is dat een groei van maar liefst 278,6 procent. Supermarkten waren in 2021 ondanks de sterke groei van online supers als Picnic en Crisp, nog dominant in de bezorging van online bestelde boodschappen. Volgens het FSIN betekent het (voorlopige) einde van de meeste coronamaatregelen niet dat er een einde is gekomen aan de groei in de maaltijdbezorging. ‘Die markt zal tussen nu en 2030 naar verwachting verdubbelen’,  aldus het FSIN.

Snelste groeiers

De top tien snelste groeiers van het afgelopen jaar wordt aangevoerd door Uber Eats en Deliveroo, met kort daarachter de twee bezorgdiensten van Spar en Plus, maaltijden- en maaltijdboxenbezorger Uitgekookt en websuper Picnic. De opvallendste binnenkomers in de FSIN Food500 zijn allen bezorgformules: Crisp, Flink en Gorillas. In de nieuwste editie zijn ook het aantal maaltijdboxleveranciers toegenomen. Waar in 2019 alleen nog HelloFresh een plekje had, wordt die nu vergezeld door Marley Spoon, Ekomenu en Boerschappen. De omzet van maaltijdboxaanbieders is sinds 2019 verdrievoudigd.

Blik op de toekomst

Het is voor het eerst sinds de coronapandemie dat de FSIN Food500 weer wordt gepubliceerd. ‘Tijdens de coronapandemie, toen zoveel horecabedrijven getroffen werden door de maatregelen, vonden wij het niet opportuun of gepast om de Food500 samen te stellen’, aldus FSIN-directeur Inga Blokker. ‘Hoewel de effecten van de afgelopen twee jaar nog duidelijk zijn terug te zien in de lijst en in de analyses van dit jaar, zijn we wel blij dat we samen met ondernemingen in de voedingsbranche weer de blik op de toekomst kunnen richten.’

De vijfhonderd foodbedrijven in de lijst behaalden gezamenlijk een omzet van 49,9 miljard euro. De totale omzet is daarmee fiks gegroeid, in 2019 (met omzetten over 2018) was die omzet nog 45,7 miljard euro.