Twinkle | Digital Commerce

Oorlog en lockdown China drukken e-commerce volumes PostNL

2022-05-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

PostNL stelt zijn winstverwachting naar beneden bij. Waar het bedrijf eerder nog uitging van een brutowinst tussen de 210 en 240 miljoen euro voor dit jaar, is dat nu nog tussen de 170 en 210 miljoen euro. Oorzaak van de mindere resultaten is de oorlog in Oekraïne.

Sinds de start van de oorlog merkt PostNL extra druk op e-commerce volumes en kosten. Hoewel het marktaandeel van het bedrijf stabiel bleef, vallen de resultaten van Pakketten lager uit dan verwacht. Per saldo daalde het volume met 19,5 procent. Het zorgt ervoor dat de groepsomzet met 16 procent daalde, naar 806 miljoen euro.

PostNL verwacht dat 2022 een uitdagender jaar wordt dan voorzien, door hogere kostenstijgingen en een verminderde zichtbaarheid op volumes, aldus ceo Herna Verhagen. De oorlog in Oekraïne en nieuwe lockdowns in China leiden tot inflatiedruk, die zichtbaar is in stijgende brandstofprijzen en loonkosten. Verhagen wijst op de stijgende prijzen van goederen, waardoor de consumentenbestedingen tijdelijk kunnen verschuiven in de richting van diensten. Dat kan doorwerken in de ontwikkeling van internetverkopen.