Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Singapore

2022-04-07
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:07

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Shein verhuist moederbedrijf naar Singapore.

De Chinese fast-fashiongigant Shein versterkt zijn aanwezigheid in Singapore door een bedrijf genaamd Roadget Business feitelijk tot moederbedrijf te maken. Chris Xu, de oprichter en ceo van Shein, is volgens Reuters ook een permanente inwoner geworden van de stadstaat. Hoewel Shein zelf de verhuizing niet bevestigt of ontkracht, is op de bedrijfsprofielpagina van de fast-fashionretailer Singapore toegevoegd als de locatie van het hoofdkantoor. Het bedrijf, dat in 2008 werd opgericht in China, levert goedkope kleding aan klanten in de Verenigde Staten, Europa en Azië (behalve in China zelf).

De verhuizing van China naar Singapore komt niet geheel uit de lucht vallen. Eerder werd al bekend dat Shein dit jaar een Amerikaanse beursgang overweegt en daarvoor keek Xu al naar een mogelijk staatsburgerschap in Singapore. China heeft behoorlijk strenge regels wat betreft een offshore IPO (Initial Public Offering, de eerste aandelenverkoop van een bedrijf op een aandelenbeurs). De verandering in staatsburgerschap van Xu en de verhuizing van Shein naar Singapore moeten de weg naar Amerikaanse beursgang dus vergemakkelijken.

Chinese techgiganten

Singapore, officieel de Republiek Singapore, is een stad- en eilandstaat in Zuidoost-Azië waarvan de bevolking voor een groot deel bestaat uit etnische Chinezen. Door sommige bedrijven wordt het land gezien als een neutrale basis tussen China en de Verenigde Staten. Chinese tech-giganten als TikTok-eigenaar ByteDance en Tencent Holdings kozen er eerder ook al voor om regionale hubs op te zetten in Singapore. De stadstaat heeft ruim 5,6 miljoen inwoners en in 2021 werd naar schatting circa 8 miljard dollar (ongeveer 7 miljard euro) omgezet in e-commerce. De verwachting is dat die omzet in 2026 doorgroeit naar 10 miljard dollar (8,8 miljard euro), zo is te lezen in een nieuwsbericht van The Straits Times.

Top-5 spelers

De lijst met grootste e-commercespelers wordt gedomineerd door spelers die in heel Zuidoost-Azië actief zijn. De eerste plek op de lijst wordt bezet door online warenhuis Lazada, ook wel de ‘Amazon van Zuidoost-Azië’ genoemd. Sinds 2016 heeft Alibaba een meerderheidsbelang in Lazada. De op één na grootste e-commercespeler is online marktplaats Qoo10, dat vooral bekend staat om de Koreaanse producten die het verkoopt. Modespeler Zalora staat op nummer drie en is vooral populair onder onafhankelijke ontwerpers en kleinere merken. Plek vijf wordt gedeeld door tweedehands marktplaats Carousell en het welbekende e-commerceplatform Shopee, dat in 2015 werd opgericht in Singapore.