Twinkle | Digital Commerce

Online omzet met een kwart omlaag in februari

2022-03-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

De online omzet is in februari met bijna 25 procent gedaald. Doordat winkels weer open zijn zagen de retailers de online omzet vergeleken met een jaar eerder fors dalen.

In februari 2021 steeg de online omzet nog met bijna 104 procent. Vooral multi-channelers, retailers waarbij verkoop via internet een nevenactiviteit is, zagen de online omzet fors dalen, met 39,9 procent. Bij pure players daalde de omzet met 8,7 procent.

Vooral in de kledingbranche daalde de online omzet. Retailers en webspelers uit die branche zagen de internetomzet in die maand met maar liefst 43,3 procent dalen. De enige sector die wel een (kleine) plus zag in verkopen was die van voedingsmiddelen en drogisterijen. De online omzet steeg daar met 1 procent.

Aan de andere kant is er een enorme groei in de omzet van de totale detailhandel. De omzet steeg 16,5 procent, vergeleken met een jaar eerder. In januari was de stijging nog 17,9 procent. Vooral bij fysieke kledingwinkels steeg de omzet fors, met maar liefst 135 procent. Winkels uit de non-foodbranche zagen de omzet sowieso ruim stijgen. In de foodbranche daalde de omzet juist, met 2,9 procent.