Twinkle | Digital Commerce

Wat was de impact van corona op de feestdagen?

2022-03-02
1120630
  • [onderzoek]
  • 2:01

Door corona zag ook afgelopen feestdagenseizoen er anders uit dan normaal. De maatregelen vanuit de overheid zorgden er opnieuw voor dat we de feestdagen anders hebben moeten vieren dan de voorgaande jaren. Maar ook dat we onze feestdagenaankopen anders hebben moeten doen dan normaal. Dat is ook duidelijk terug te zien in het Feestdagenonderzoek dat Ruigrok NetPanel en GfK in opdracht van Thuiswinkel.org hebben uitgevoerd.

Bijna een derde van de consumenten geeft aan feestdagenaankopen liever in webwinkels te doen dan in fysieke winkels. Vorig jaar lag dat percentage op 49%. Daarbij is de groep die geen voorkeur heeft voor fysiek of online gegroeid van 28% in 2020 naar 35% in 2021. De langdurige lockdowns waarbij fysieke winkels noodgedwongen moesten sluiten, kunnen hier een aanleiding voor zijn. Consumenten met een voorkeur voor webwinkels geven de volgende voordelen: het is gemakkelijk (63%), je kunt prijzen beter vergelijken (44%) en het assortiment is groter (44%).

Black Friday veel populairder dan Singles’ Day

Singles’ Day heeft als nieuwkomer duidelijk de minste impact op het feestdagenseizoen. De bekendheid van het Chinese koopjesfestijn blijft steken op 73%, waar 99% van de consumenten bekend is met Black Friday. Ook levert Singles’ Day bijna geen omzetstijging op ten opzichte van een reguliere week, slechts 2%. In 2020 was de omzet rond Black Friday 125% hoger dan in een normale week, in 2021 was dat 97%. Wanneer we kijken naar de van oorsprong Amerikaanse Black Friday kunnen we inmiddels stellen dat we beter kunnen spreken van Black Friday Week. Slechts 28% koopt (ook) op Black Friday zelf, maar meer dan de helft (54%) koopt in de dagen ervoor.

Of deze ontwikkelingen samenhangen met de coronamaatregelen weten we pas zeker als we weer een feestdagenseizoen zonder corona kunnen meten. Het zou kunnen dat consumenten de feestdagen minder of kleiner hebben gevierd dan andere jaren, of dat ze vanuit duurzaamheid minder grote aankopen wilden doen tijdens deze commerciële feestweek.

De Consumenten beginnen eerder met feestdagenaankopen

Een derde duidelijke trend is dat consumenten eerder beginnen met hun feestdagenaankopen. Half oktober had 30% van de Nederlanders al Sinterklaasaankopen gedaan en half november was dit gestegen naar 45% (vorig jaar was dit respectievelijk 26% en 36%). Voor kerst had half november 38% van de Nederlanders al aankopen gedaan en begin december maar liefst 62% (vorig jaar was dit respectievelijk 25% en 54%). Het eerder beginnen met kopen leidt niet automatisch tot meer omzet voor de retail, met Sinterklaas was de omzetstijging gemiddeld 36% en met kerst 103%.

Wil je meer lezen over hoe de afgelopen feestdagen zijn verlopen op het gebied van (e-)commerce en hoe jij je kunt voorbereiden op de feestdagen van dit jaar? Ga naar thuiswinkel.org/feestdagenonderzoek