Jumbo gaat meer geld investeren in de online tak van het bedrijf. De supermarktketen denkt niet dat klanten meer zullen gaan betalen voor boodschappenbezorging en overweegt een abonnementsvorm of gratis bezorging op bepaalde momenten.
Om toch geld te kunnen verdienen aan de online activiteiten van het bedrijf, denkt Jumbo er aan om advertenties en gebruikersdata te gaan verkopen. ‘We hebben een website en app met miljoenen gebruikers. Bedrijven kunnen daar op gaan adverteren,’ aldus financieel bestuurder Ton van Veen tegen het FD.
Dark stores
Onlangs ging Jumbo een samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas. De magazijnen van Jumbo, kunnen mogelijk ook als dark store voor Gorillas gaan fungeren, zo vertelt Van Veen: ‘We hebben al veel locaties met een winkelbestemming die we kunnen gebruiken als dark store voor Gorillas. Die zitten niet midden in de woonwijken en daar komen al klanten en vrachtwagens, dus daar ontstaat geen overlast.’
Twee bestuurslagen
De online plannen zijn onderdeel van een nieuwe koers van Jumbo, die moet zorgen voor meer tevreden klanten. Een ander onderdeel van deze nieuwe strategie is het schrappen van de raad van bestuur waardoor er nog twee bestuurslagen overblijven. De directie wordt geleid door de huidige bestuursvoorzitter Frits van Eerd en financieel bestuurder Ton van Veen gaat naar de raad van commissarissen. De verdwijning van de bestuurslaag moet er voor zorgen dat Jumbo sneller kan schakelen bij veranderingen.
Jaarcijfers
Naast de nieuwe stappen van de supermarkt, werden ook de jaarcijfers gepresenteerd. Vorig jaar wist Jumbo een nettowinst te maken van 139 miljoen euro. Dat is iets minder dan in 2020. De familie Van Eerd, eigenaar van het bedrijf, ontving een dividend van 127 miljoen euro, tegenover 52,5 miljoen in 2020. Daarvan werd 75 miljoen euro gebruikt voor het aandeel van 50 procent in Hema.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo zet in op online en wil meer gratis bezorgen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.