Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon.nl wordt gedomineerd door buitenlandse aanbieders’

2022-01-25
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:53

Hoe vergaat het Amazon.nl, sinds de Nederlandse shop bijna twee jaar geleden werd gelanceerd? De Amerikaanse online reus laat zelf doorgaans weinig los over zijn activiteiten in Nederland, terwijl andere platforms zoals bol.com veel informatie vrijgeven. Onderzoek wijst nu uit dat het platform vooral geliefd is bij buitenlandse aanbieders.

Dat blijkt uit een steekproef van Data Department, op basis van een analyse van zo’n 20 miljoen productpagina’s van de Nederlandse site van Amazon. Het totale aantal productpagina’s op Amazon.nl is veel hoger. Maar op basis van deze steekproef denkt Data Department een goed en representatief beeld te kunnen schetsen van de verkopersaantallen op Amazon.nl. (Let op: de steekproef is een momentopname. Data Department onderzocht de productpagina’s in november en december 2021, red.)

Belangrijk om te melden is dat alleen productpagina’s zijn onderzocht van producten die op dat moment werden aangeboden. Verkopers die wel staan ingeschreven op Amazon.nl maar die geen producten aanbieden, zijn niet meegenomen. De belangrijkste bevindingen vind je hieronder.

First party/third party sellers

Amazon staat bekend als handelsplatform, waar derden producten kunnen aanbieden. Net als bol.com is Amazon zelf ook aanbieder van een aantal artikelen. Data tonen aan dat Amazon zelf goed is voor 26% van de aangeboden waar op het Nederlandse platform. Bijna driekwart (74%) van de producten wordt aangeboden door derden.

Waar komen de verkopers dan vandaan?

Nu we weten dat zo veel verkopers externe aanbieders zijn, is het goed om te kijken naar het land van herkomst van die aanbieders. Heeft het Nederlandse mkb Amazon.nl na twee jaar omarmd? Kort antwoord daarop is: niet echt. Een overgrote meerderheid van de aanbieders is van buitenlandse komaf. Uit de steekproef komen ongeveer 100.000 verkopers naar voren die actief zijn op Amazon.nl, ruim 57.500 daarvan (bijna 60%) komen uit China. Op afstand worden ze gevolgd door Duitse aanbieders, goed voor 11% van het totale aantal aanbieders. Nederlandse aanbieders volgen op gepaste afstand. Volgens de data zijn er zo’n 2.200 Nederlandse actieve verkopers te vinden op het platform. Bij 3.500 verkopers is niet bekend wat het land van herkomst is. Ter vergelijking: op bol.com zijn momenteel zo’n 48.000 verkooppartners actief, waarvan het grootste deel uit Nederland komt.

Wat verkopen ze?

Maar welke producten worden aangeboden? Wat zijn de categorieën waar in de steekproef de meeste productpagina’s naar voren kwamen? Hier zijn de resultaten minder opvallend, dat wil zeggen dat de populaire categorieën op Amazon.nl populaire categorieën zijn in de Nederlandse e-commerce. Zo is de categorie ‘Kleding, schoenen & sieraden’ de grootste, met een aandeel van 22,8%. De tweede is ‘Wonen & keuken’, goed voor een aandeel van 11,1%. Andere grote categorieën zijn: Auto & motor (9,6%), Sport & outdoor (7,6%), Elektronica (6,6%) , Klussen & gereedschap (6%) en Kindle Store (5,2%). De overige 31,9% omvat categorieën als ‘Speelgoed & spellen’, ‘Tuin, terras & gazon’ en ‘huisdierbenodigdheden’. Deze bundelen we in de diagram onder het kopje Overig.

Hoe is de logistiek geregeld?

Tot slot werpen we nog een blik op de logistiek. Partners van Amazon kunnen er namelijk ook voor kiezen om de fulfilment uit handen te geven middels Fulfilment by Amazon (FBA). Maar hoeveel van de Nederlandse verkooppartners maken daar gebruik van? 14,5% maakt volledig gebruik van FBA. 77,6% verzorgt zelf de bezorging, via een eigen bezorgnetwerk of via externe fulfilmentpartijen. 7,9% maakt gebruikt van een mix, en verzorgt dus een deel van de verzendingen zelf en laat een deel over aan FBA.

Reactie Amazon.nl
We hebben op basis van bovenstaande cijfers Amazon.nl om een reactie gevraagd. Het bedrijf reageert niet direct op de cijfers, maar komt wel met de volgende reactie: ‘Amazon biedt klanten een uitgebreide selectie, lage prijzen en snelle levering, terwijl het miljoenen ondernemers over de hele wereld in staat stelt om op Amazon te verkopen. Vorig jaar gaf Amazon meer dan 18 miljard dollar uit om verkopers te helpen groeien en meer klanten te bereiken, waaronder logistiek, tools, diensten, programma’s en mensen. We hebben meer dan 225 nieuwe verkoperstools en -services geleverd. Onze investeringen in externe verkopers stellen meer dan 1,9 miljoen kleine en middelgrote bedrijven in staat om wereldwijd in onze winkel te verkopen, wat neerkomt op ongeveer 60% van de verkoop van fysieke producten en meer dan 50% van de gekochte producteenheden. We schatten dat verkopers in 2020 voor minimaal 25 miljard dollar hebben verkocht. Met dit in gedachten zijn we daarom erg enthousiast over de toekomst voor Nederlandse verkopers op Amazon.’

Onderzoeksmethodiek
Het onderzoek is uitgevoerd door Data Department, een organisatie die bedrijven helpt met het verzamelen van data. Het gaat in dit geval om een steekproef, uitgevoerd in november en december 2021, en is dus een momentopname. Ondanks de fluctuatie in aanbod laat het onderzoek volgens Data Department een representatieve momentopname zien. Het onderzoek bevat geen absolute getallen. Er zijn ongeveer 20 miljoen productpagina’s onderzocht. Het totale aantal producten op Amazon.nl is veel groter. Eerder liet Amazon weten te verwachten dat het aanbod naar 300 miljoen producten zou groeien.