Twinkle | Digital Commerce

Helft meer bestellingen in b2b e-commerce in 2020

2021-10-13
1000562
  • 1:18

Ook binnen de b2b-ecommerce markt zijn de gevolgen van de coronacrisis terug te zien in de cijfers. Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers heeft het afgelopen jaar één of meerdere orders online gedaan. Het resultaat is dat het aantal online bestellingen met de helft is toegenomen.

Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2021, een onderzoek dat is uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer zakelijke bestellers frequenter online zijn gaan bestellen. Drie op de tien zakelijke bestellers kocht het afgelopen jaar meer online. ‘De wereldwijde coronapandemie heeft de groei in het zakelijk online bestellen verder versneld; persoonlijk bezoek en advies was niet mogelijk, winkels en showrooms waren gesloten, er waren geen beurzen, minder reizen en minder mensen op kantoor’, somt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org op. ‘Met als gevolg dat ook zakelijk bestellers nog meer aangewezen waren op webwinkels en bestelportalen.’

Volgens de onderzoekers valt vooral de leeftijd van de zakelijke bestellers op. De helft van de zakelijke bestellers is ouder dan 50 jaar. Een jaar geleden was ruim 60 procent van de zakelijke online bestellers jonger dan 50 jaar. Als belangrijkste reden om online te bestellen wordt tijdsbesparing gegeven. Ook het gemak van bezorging wordt gewaardeerd. Tot slot laat 43 procent van de deelnemers de keuze voor een webwinkel beïnvloeden door duurzame levermethoden.