Twinkle | Digital Commerce

Frisland: 'Een consument die een traytje cola of Red Bull zoekt, moet direct bij ons uitkomen.'

2021-10-27
1000562
  • [interview]
  • 1:33

Ondernemers Marc Koster en Tom Coronel – eerder eigenaren van Create2Fit, bekend van onder meer Televisiewinkel.nl – waren altijd al op zoek naar een product waarbij klantretentie beter mogelijk was. Dat vonden ze in blikjes frisdrank.

Tijdens de coronaperiode bleek er online enorm veel behoefte aan fris, verpakt in blik. Er was echter nog geen goed gespecialiseerde webshop. ‘Waarom zaten hier nog geen grote jongens in?’, vroeg Marc Koster, eigenaar van Frisland.nl, zich af. Een gat in de markt? Naast blikjes fris verkoopt de webwinkel onder meer ook energiedrankjes, waters, hard seltzers, chocomel en bier.

Om bekendheid voor de nieuwe shop te genereren is de eigenaar begonnen met Instagram en Google Adwords: ‘Een consument die een traytje cola of Red Bull zoekt, moet direct bij ons uitkomen.’ Daarnaast heeft hij meteen een chatfunctie ingesteld. ‘Zo kunnen we snel leren van klanten. Een chat is heel laagdrempelig om vragen te stellen. En daar kun je in je webshop dan direct op inspringen.’

Frisland.nl heeft een magazijn in Emmen en verzendt de orders met Trunkrs. Koster: ‘Klantenreviews gaan bijna altijd over de last mile. Dus als die goed is, heb je blije klanten en idem reviews. Trunkrs doet aan avondbezorging – dan zijn particulieren ook thuis. Ik heb echter een beetje onderschat dat we ook veel zakelijke klanten zouden krijgen. Daar kunnen we niet ‘s avonds afleveren. Dus daarvoor zetten we PostNL in.’

De grootste uitdaging zit volgens Koster in de logistiek: ‘Mensen bestellen van deze producten meteen veel, lekker makkelijk. Maar elk traytje is natuurlijk zwaar voor de bezorger. Bovendien zijn blikjes kwetsbaar. Het is best lastig om klanten ervan te overtuigen dat daar bezorgkosten bij horen.’ De eigenaar wil het assortiment spoedig verbreden met meer alcoholische drankjes, snacks, chips en dergelijke erbij.