Twinkle | Digital Commerce

Duurzaamheid en groeiende e-commerce. Kan dat wel samen?

2021-10-22
1000562
  • [branded content]
  • 1:51

Op Shopping Day in DeFabrique vertelden Suzanne Debrichy (PostNL) en Marianne Vierhout-Hooymans (de Bijenkorf) over duurzaamheid, een belangrijk maatschappelijk thema wereldwijd en een uitdaging voor de e-commerce sector.

[Foto: Marianne Vierhout-Hooymans (links) en Suzanne Debrichy (rechts)]

In de presentatie gingen zowel Debrichy als Vierhout-Hooymans in op hun duurzaamheidsdoelen en hoe zij dat, ook samen, kunnen bereiken. Als eerste, zo stellen zij, is verduurzamen niet alleen iets wat bedrijven graag op zich nemen, maar ook de roep vanuit de klant. Maar liefst 61% van de consumenten bestelt vaker als het duurzaam wordt bezorgd, 63% bestelt vaker als de verpakking duurzaam is en 72% kiest voor de duurzame optie als die in de checkout staat. Dat aantal is bij de laatste optie nog hoger indien het de ‘default’ optie is.

De grote uitdaging zit in het feit dat slechts 22% van de consumenten bereid is om meer te betalen voor duurzaamheid. Maar wanneer het duurzaam bezorgd kan worden, wacht de consument gemiddeld liever twee dagen langer, zo zocht de Bijenkorf uit.

Missie

Bij zowel de Bijenkorf als bij PostNL zet men dus in op duurzaamheid. Vierhout-Hooymans: ‘De toekomst is groen en wij willen dat als bedrijf ook uitstralen. Zo hebben we een duurzaam distributiecentrum laten bouwen, behandelen we retouren beter en zijn we zelf begonnen om servies te verhuren. Ook proberen we zoveel mogelijk met de bakfiets te bezorgen en in 2025 willen we dat alle inkopers ook duurzaam zijn. Zo niet, dan zijn we geneigd om de samenwerking te verbreken.’

PostNL zit middenin de missie die het al in 2007 begon. Tien jaar later, in 2017, genereerde het bedrijf al 57 procent minder CO2-uitstoot. Vanaf 1 januari 2022 kan PostNL alle post en pakketten met netto nul CO2-uitstoot bezorgen. Voor 2025 is het doel gesteld om stadsvriendelijke bezorging in zero emissies zones te verwezenlijken. PostNL zet daarbij in op elektrische vrachtwagens (kleine uitvoeringen) en boxfietsen. In 2030 moeten vervolgens in de Benelux alle pakketten en brieven 100 procent emissievrij in de last mile kunnen worden bezorgd.

En zo sloten ze presentatoren gezamenlijk af, waarbij zij aankondigen trotste partners te zijn in de strijd voor duurzaamheid.

Presentatie terugkijken
Wil je de gehele presentatie terugkijken? Download de presentatie direct via de website van Shopping Today.