Twinkle | Digital Commerce

‘40 procent van de aankopen in 2026 gebeurt online’

2021-09-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

Consumenten verwachten over vijf jaar meer online te kopen. In totaal denkt men dan 40 procent van de aankopen online te doen.

Dat is 3 procentpunt hoger dan vorig jaar, toen men nog aangaf in 2025 37 procent van de aankopen online te doen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van kennisplatform ShoppingTomorrow. ‘Vorig jaar zagen we dat er sprake was van een stabilisatie van het toekomstige online aandeel rond 37 procent’, aldus Lodi van der Mark, programmamanager bij ShoppingTomorrow. ‘Dit jaar is de verwachting hoger. Dat komt waarschijnlijk doordat consumenten nieuwe online ervaringen hebben opgedaan tijdens de tweede lockdown, er een stijging is geweest in het aantal online kopers en het feit dat men dit jaar een periode sommige producten wel online moest bestellen.’

Dat laatste wordt ook duidelijk in het onderzoek. Twee derde van de consumenten geeft aan dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat de zoektocht naar een product of dienst vaker online plaatsvindt dan voorheen. Voor 27 procent van de deelnemers geldt dat zij door de coronacrisis de fysieke winkel van een retailer heeft ingeruild voor de webshop voor de zoektocht naar een product. Dat wil dus niet zeggen dat zij de producten ook meteen online aanschaffen, maar wel dat de zoektocht vaker online begint.

Aan het onderzoek deden 1.000 consumenten mee.