Twinkle | Digital Commerce

'Maaltijdbezorging blijft komende jaren groeien'

2021-08-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:39

Het aantal maaltijdbezorgingen blijft toenemen: in juni dit jaar is het aantal bezorgde maaltijden verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden. Intussen verwacht de consument de bestellingen steeds sneller thuis bezorgd, door de opkomst van flitsbezorgers. Dat meldt ABN AMRO. 

Het aantal bestellingen is sinds de coronacrisis explosief gestegen. Zo is in april 2020 in vergelijking met dezelfde periode in 2019 maar liefst 98 procent meer uitgegeven aan bezorgmaaltijden, zowel via platforms als bij restaurants, blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. Tussen januari en juni 2021 is maandelijks ruim twee keer zoveel omzet gerealiseerd dan in een gemiddelde maand in 2019. ABN AMRO verwacht dat deze groei zich zal voortzetten. Wel is sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen sprake van een verschuiving binnen restaurants. Zo komen de uitgaven aan maaltijden in restaurants voor het eerst boven het niveau van 2019 (+13 procent), terwijl bezorgingen door restaurants juist weer afnemen ten opzichte van voorgaande maanden. De bank verwacht dat maaltijdbezorging buiten platforms de komende jaren minder hard zal groeien dan tijdens de coronapandemie.

Steeds snellere bezorging

Naast een goede prijs-kwaliteit verhouding (67 procent) is de snelheid van bezorging (50 procent) volgens ABN AMRO een belangrijke factor voor een succesvolle maaltijdbezorging. Bijna vier op de tien consumenten verwachten hun bestelling tussen 20 tot 30 minuten thuisbezorgd te krijgen. Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO waarschuwt voor de veiligheidsrisico’s die het toenemende aantal bezorgers met zich meebrengt. ‘Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden. Door de groei van de bezorgmarkt - waaronder ook de bezorging vanuit supermarkten - is dit extra belangrijk. Zo is sprake van een snel groeiend tekort aan bezorgers en dat neemt in de komende jaren naar verwachting alleen maar toe.’

Eerder kwam het FoodService Instituut Nederland met het Dossier Delivery, over de stand van zaken in online boodschappen- en maaltijdbezorging. Zij kwamen met een vergelijkbare conclusie.