Twinkle | Digital Commerce

Just Eat Takeaway groeit met 61 procent meer bestellingen

2021-07-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:31

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway noteert over het afgelopen half jaar een flinke stijging in het aantal bestellingen, van 61 procent. Het bedrijf stelt zijn groeiverwachting voor heel 2021 omhoog bij naar 45 procent.

Dat meldt het bedrijf in een tussentijds handelsbericht. In Nederland schreef het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl in de eerste helft van 2021 31 miljoen bestellingen, wat neerkomt op een groei van 37 procent (22,8 miljoen in 2020). Nederland is daarmee de vierde grootste markt van het bedrijf na het Verenigd Koninkrijk (75 procent groei naar 135 miljoen bestellingen), Duitsland (62 procent groei naar 79,8 miljoen bestellingen) en Canada (54 procent groei naar 57 miljoen bestellingen). In de VS, waar het bedrijf in april de overname van Grubhub voltooide, groeide het aantal bestellingen met slechts 27 procent naar 134,4 miljoen. Inclusief Grubhub komt de groei daardoor minder hoog uit, op 51 procent.

Verliezen over het hoogtepunt heen

De groei is volgens het bedrijf het gevolg van flinke investeringen in landen waar Just Eat actief is. Dat bedrijf, dat vorig jaar fuseerde met Takeaway.com, had nog geen netwerk van eigen bezorgers en een minder hoog aanbod van restaurants. Al die investeringen zorgen er wel voor dat het bedrijf al jaren achtereen verlies draait. Just Eat Takeaway verwacht dat het verlies dit jaar zal oplopen tot 1 tot 1,5 procent van de bruto transactiewaarde (gtv).

In het handelsbericht uit het management de verwachting dat het aantal verliezen nu over het hoogtepunt heen zijn. Ceo Jitse Groen meldt daarover: ‘De EBITDA-verliezen werden voornamelijk veroorzaakt door vergoedingenplafonds in de VS en Canada en door ons investeringsprogramma. Die hebben nu hun hoogtepunt bereikt. We verwachten dat het bedrijf in de toekomst weer winstgevend zal worden en dat we in de tweede helft van het jaar een significante groei behouden.’