Twinkle | Digital Commerce

Hans Anders implementeert AI-tool voor online brillenadvies

2021-07-13
1000562
  • [nieuws]
  • 1:34

Hans Anders lanceert donderdag een nieuwe toepassing op zijn website. Een zelf lerend algoritme moet de online consument persoonlijk briladvies geven op basis van een gezichtsanalyse.

Oftewel: de tool kijkt naar de vorm van je gezicht en doet je op basis van die analyse een aanbeveling voor een montuur. Daarvoor begint het met een gezichtsanalyse: een scan van het gezicht via de camera van een smartphone of computer. Hier worden 17 gelaatstrekken en 24 brilgegevenspunten verzameld, waaronder de kaaklijn, huidskleur en vorm van de wenkbrauwen. Op basis van deze informatie en op de stijlanalyse van PTTRNS-systemen van meer dan 3.500 monturen, wordt een eerste selectie van de 10 best matchende monturen voorgesteld die verkrijgbaar zijn bij Hans Anders.

Online paskamer

Een online paskamer is op zich niets nieuws bij brillenmodezaken. Ook tools die het gezicht meten en daar het montuur "op plakken" komt vaker voor. De nieuwigheid van deze toepassing zit met name in de geautomatiseerde aanbevelingen. De specialisten uit de winkels hebben het programma getraind om aan de hand van de gelaatstrekken de perfecte bril te selecteren. En zit er iets bij wat in de smaak valt, dan kunnen die monturen direct naar een winkel in de buurt worden gestuurd om ze te passen en meteen een oogmeting doen voor de juiste glazen.

Bram Bruijns, Director Digital & Innovation bij Hans Anders, geeft aan dat dit voor Hans Anders een logische stap is in het verbeteren van de User Experience: ‘Als je in een brillenwinkel komt en er is niemand die je kan helpen, dan is de kans groot dat je vertrekt. Dit geldt ook voor een online bezoek. Het ROPO effect (Research Online, Purchase Offline) van onze website is sterk, maar we zien ook dat er mensen zijn die zich online oriënteren en daarna niet zichtbaar in actie komen.’