Twinkle | Digital Commerce

Tweederde van de Nederlanders voelt zich veilig bij contactloos betalen

2021-06-07
999562
  • [branded content]
  • 3:38

Contactloos betalen is nog meer de nieuwe norm geworden tijdens de coronapandemie en daar voelen Nederlanders zich goed bij, zo blijkt uit het 2021 mkb-retailers onderzoek van betalingstechnologiebedrijf Visa*. Maar liefst tweederde van de Nederlanders (66%**) heeft het gevoel dat contactloos betalen veilig is. Het nieuwe hygiënische bewustzijn van mensen sinds COVID-19 maakt het nut van innovatieve betaalmethoden onmiskenbaar.

Eerder werd al duidelijk dat maar liefst driekwart van de Europese betalingen het afgelopen jaar contactloos gebeurt. En hoewel bijna de helft van de Nederlanders (46%) openstaat voor het adopteren van nieuwe betaalmethodes, lijkt de cashloze maatschappij nog ver weg. De helft van de ondervraagden wil namelijk niet dat contant geld volledig verdwijnt in de komende vijf jaar. Bovendien maakt meer dan een kwart (27%) zich weleens zorgen over de veiligheid van zijn betalingen. Met name over contactloze betalingen met bankpas (44%) en mobiel (42%) zijn mensen soms nog wel eens bezorgd. De zorgen over de veiligheid van creditcards zijn daarentegen veel kleiner (19%).

Traditionele betaalmethoden blijven bestaan

Traditionele betaalmethoden blijven bestaan Nederland loopt traditiegetrouw voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethoden. Toch ziet ook Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa in Nederland, waarom Nederlanders behoedzaam kunnen zijn over de veiligheid van digitale betalingen. “Het is nooit verkeerd om alert te blijven. Tegelijkertijd wordt de beveiliging van betalingen voortdurend verbeterd en zijn zowel veiligheid als gemak de belangrijkste pijlers voor moderne betaalmethoden. We hoeven ook niet binnen nu en vijf jaar naar een volledig cashloze samenleving: de technologie blijft zich op alle fronten ontwikkelen, maar traditionele betaalmethoden blijven daarnaast bestaan.”

Contactloos betalen werd al omarmd

Contactloos betalen werd al omarmd Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe tijdens de twee lockdowns. Het overgaan van retailers op andere betaalopties dan cash, is noodzakelijk. “Nederlanders waren vóór corona al van het contactloos betalen”, aldus Jos van de Kerkhof. “De versnelde digitalisering tijdens de pandemie werd door veel retailers goed opgevangen. Het is – en blijft – belangrijk dat retailers verschillende opties bieden, zodat iedereen de keuze heeft om te betalen zoals hij of zij dat wil. Ik begrijp dat retailers met de tijd mee willen en moeten gaan, maar de hoeveelheid aan nieuwe betaalmethoden hoeft niet de standaard worden. Een cashloze samenleving is nog niet de realiteit."

Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing Visa, Centraal-Europa: "Consumenten, maar zeker ook retailers, moeten al enige tijd meegaan in de verdere digitalisering. We zijn er dan ook trots op dat we hen waar mogelijk steunen, via initiatieven zoals de Lokaal maakt het verschil-campagne om het belang van digitalisering bij kleinere ondernemers onder de aandacht te brengen. Wij blijven ons inzetten om samen met onze klanten en partners te werken aan een economisch herstel dat kleine bedrijven in het hart van onze samenleving houdt."

Het is de missie van Visa om de digitalisering van lokale bedrijven te ondersteunen - in heel Europa. Met de campagne ‘Lokaal maakt het verschil’ wil Visa detailhandelaars in het mkb inspireren en helpen om meer digitaal te worden en beter voorbereid te zijn op de toekomst. De campagne ondersteunt lokale ondernemers om te digitaliseren met Visa. Op die manier helpt Visa kleine ondernemingen zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien.

Ben jij ondernemer en ben je benieuwd wat Visa voor jou kan betekenen op het gebied van contactloos betalen, digitale innovatie van je bedrijf en nog veel meer? Misschien zijn er mogelijkheden die jouw bedrijf net dat ene stapje verder kunnen brengen. Visa ondersteunt lokale ondernemers met handige tips. Lees meer op Visa’s blog.

Over Visa

Visa Inc. (NYSE: V) is wereldleider op het vlak van digitale betalingen. Onze missie is de wereld te verbinden door middel van het meest innovatieve, betrouwbare en veilige betalingsnetwerk, dat de beste kansen biedt aan individuen, bedrijven en economieën. Ons geavanceerde wereldwijde netwerk, VisaNet, biedt veilige en betrouwbare betalingen over de hele wereld en kan meer dan 65.000 transactieberichten per seconde verwerken. Visa’s continue focus op innovatie is een katalysator voor de snelle groei van connected commerce op elk apparaat. Naarmate de wereld verandert van analoog naar digitaal, zet Visa haar merk, producten, mensen, netwerk en schaal in om de toekomst van commercie vorm te geven.

Kijk voor meer informatie op https://www.visa.nl/ of lees de Visa blog https://www.visa.nl/visa-everywhere/blog.html

* Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders. Het veldwerk voor deze studie vond plaats van 1 maart 2021 tot 8 maart 2021.
** Alle %-cijfers en resultaten in dit artikel hebben betrekking op het Visa 2021 mkb-retailers onderzoek **.