Twinkle | Digital Commerce

HeyHo: 'Verhuren blijkt niet zo makkelijk als wij vooraf dachten'

2021-06-21
1000562
  • [interview]
  • 1:27

‘Een klusmaat met een schuur vol professioneel gereedschap.’ Daarmee vergelijkt het nieuwe verhuurplatform HeyHo zichzelf.

‘Steeds minder mensen kopen eigen gereedschap’, weet Chris Traxel, product owner van HeyHo. Vrijwel iedereen heeft ook wel eens een cirkelzaag, hogedrukreiniger of betonboor geleend van buren, familie of vrienden. ‘Dat past in de trend waarin we producten wel willen gebruiken, maar niet hoeven te bezitten.’ De start-up richt zich om te beginnen op particulieren en op de kleinzakelijke markt. Het bedrijf claimt de eerste digitale aanbieder te zijn in deze branche.

Wat maakt HeyHo onderscheidend? ‘Je hoeft bij ons geen borg te betalen, het product wordt thuisbezorgd, onze dienstverlening is volledig online’, somt Traxel op. ‘En customer support is een belangrijk onderdeel.’ Het platform is gebruiksvriendelijk ingericht: je kiest een soort gereedschap, voegt verbruiksartikelen als boortjes en schuurpapier toe en reserveert en bestelt online.

‘We werken qua logistiek samen met Claassen in Tilburg. Het bestelde gereedschap wordt door een postbedrijf afgeleverd bij de klant. Na de klus kan het product in een herbruikbare HeyHo-krat geretourneerd worden via een postpunt’, vertelt de product owner. Naamsbekendheid wordt opgebouwd via social media, waar de diensten ook worden gepromoot. Verder wordt SEO en SEA ingezet voor de vindbaarheid.

De grootste uitdaging bij het verhuren zit ’m in het klantvriendelijk zijn als mens versus tech-oplossingen zoals een chatbot, zegt Traxel: ‘Elke order is tot nu toe een gepersonaliseerd huzarenstukje gebleken. Verhuren blijkt niet zo makkelijk als wij vooraf dachten. Zo wil je de klant niet te veel belasten met juridische voorwaarden, maar moet het wel allemaal duidelijk zijn. En we hebben veel energie gestopt in de digitale afwikkeling van de huur- en verbruikstransactie.’ Ten slotte wil het platform een significant aandeel in de small- en medium gereedschapverhuurbranche veroveren, ‘denk aan 15 procent in vijf jaar’.