Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Canada

2021-06-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:16

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: het Canadese Hudson’s Bay lanceert online marktplaats Thebay.com.

Hudson’s Bay is een oude rot in ’t stenen retailvak. Het verhaal van de warenhuisketen begint ruim 350 jaar geleden, in 1670, in Londen. Oorspronkelijk kwam het bedrijf naar de Canadese kusten als onderdeel van de pelshandel, maar de onderneming breidde zich snel uit en vestigde in 1717 zes handelsposten in de regio. Met dit gegeven is Hudson’s Bay het oudste bedrijf van Canada, en het op een na oudste van Noord-Amerika. Ook in Nederland heeft het bedrijf een poging gewaagd: van 2017 tot 2019 was Hudson’s Bay actief in ons land met vijftien filialen. Anno 2021 gooit het stenen bedrijf het over een andere boeg en lanceert het, als onderdeel van zijn digital first-strategie, de online marktplaats Thebay.com. Het doel is om tegen het einde van 2021 meer dan vijfhonderd nieuwe verkopers op het platform te krijgen. Met deze stap wil het warenhuis ‘naar de top van e-commerce in Canada’, aldus ceo Iain Nairn tegen Tamebay.

Groot internetgebruik

Het is niet zo gek dat Hudson’s Bay meer wil halen uit de Canadese e-commerce. In Canada is namelijk ruim 96 procent van de bevolking online te vinden, waarmee het een van de landen is met de meeste internetgebruikers in de wereld. Daarmee is het dan ook niet verwonderlijk dat de Canadese e-commercesector binnen de tien grootste van de wereld valt. Het land staat met een online omzet van 30 miljard dollar in 2020 op de negende plek, voor Australië en achter India. Het afgelopen jaar steeg de Canadese e-commercemarkt met 18 procent. De voorspelling is dat dit jaarlijkse groeipercentage de komende vier jaar 7 procent zal zijn. Deze daling duidt volgens EcommerceDB op een matig overstroomde markt. Een andere indicator van deze marktverzadiging is de online penetratie van 67 procent. Met andere woorden; 67 procent van de Canadese bevolking kocht in 2020 minstens één product online.

Trage stappen online

Ondanks dat er de afgelopen jaren een enorme groei is geweest in de Canadese e-commerce, waren Canadese bedrijven relatief traag met hun stap naar online. Als gevolg hiervan is de meerderheid van de grootste e-commercewebsites in het land van Amerikaanse oorsprong. De grootste site is dan ook geen verrassing, gezien die in bijna elk land in de top staat: Amazon. Op nummer twee staat de Canadese marktplaats Kijiji, waar consumenten zo’n beetje alles kunnen kopen, verkopen en ruilen. De lijst wordt aangevuld met Walmart Canada, eBay Canada, Best Buy Canada, Canadian Tire, Costco Canada, Hudson’s Bay, Home Depot Canada en Newegg Canada.