Twinkle | Digital Commerce

DHL Nederland investeert in Cityhubs en elektrische bezorgwagens

2021-06-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

DHL Parcel, de pakketdivisie van de Duitse bezorger, investeert de komende drie jaar 350 miljoen euro in de uitbreiding en verduurzaming van zijn Nederlandse netwerk.

Het gaat om in totaal 26 nieuwe Cityhubs en de daarbij horende elektrificatie van de bezorgvloot. Volgens het FD gaat het specifiek om 500 elektrische voertuigen dit jaar. Tot 2025 moeten daar nog 2400 elektrische wagens bijkomen. Ook twee eerder aangekondigde centrale sorteercentra behoren tot de investering.

De pakketvervoerder kan deze investering doen omdat het in afgelopen boekjaar een uitzonderlijk goed jaar kende, logischerwijs vanwege de toename in online shoppen door de coronacrisis. Het aantal verwerkte pakketten werd ruim verdubbeld naar meer dan 200 miljoen. Daarnaast zet de groei ook dit jaar door. In totaal is de omzet gestegen naar 1,1 miljard euro. Ook onder de streep namen de cijfers toe. Een groot deel van het bedrijfsresultaat wordt nu geïnvesteerd in logistiek en verduurzaming. Ook de pakketbezorgers zien daar wat van terug. DHL heeft besloten om het loon van de bezorgers die in dienst zijn te verhogen van 12 euro nu naar 14 euro in 2024. Later wordt dat nog verhoogd naar 14,25 euro. ‘DHL herinvesteert daarmee het grootste deel van zijn resultaat in verdere uitbreiding en verduurzaming van het pakketnetwerk’, stelt ceo Wouter van Benten. ‘Met de salarisverhoging laten wij bovendien zien dat groei en een goed bedrijfsresultaat weerspiegeld mogen worden in de arbeidsvoorwaarden.’

DHL beschikt in Nederland al over 110 Cityhubs, het totaal komt nu dus op 136 uit. Van Benten laat aan het FD weten dat DHL na de bouw een nagenoeg landelijke dekking heeft van de Cityhubs, mogelijk dat er de komende jaren nog enkele bijkomen. Naast de Cityhubs bouwt DHL momenteel nog twee grotere sorteercentra. In oktober opent er één in Utrecht. Volgend jaar komt er nog één in Dordrecht te staan. In totaal beschikt DHL in Nederland daarmee over 18 sorteercentra. Het is de doelstelling van het bedrijf om in 2025 de hele last mile vloot landelijk emissievrij te hebben.