Twinkle | Digital Commerce

H&M vermeldt milieu impact bij producten

2021-05-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

Kledingverkoper H&M start met het toepassen van milieuprestatiescores bij producten. Het bedrijf wil op die manier aan klanten laten zien welke impact verschillende materialen hebben op het milieu.

De producten krijgen een score toegekend waarmee wordt aangegeven wat de impact op het milieu is van de materialen die gebruikt zijn om het product te maken. Conventionele materialen krijgen de score ‘basis’. Items die gemaakt zijn van duurzamere materialen dan de conventionele variant krijgen de scores ‘1’, ‘2’ of ‘3’, waarbij de score ‘3’ wordt gegeven aan het materiaal met de minste impact.

H&M maakt daarvoor gebruik van de Higg Index Duurzaamheidsscore, als een van de eerste merken. ‘We zijn verheugd om een start te kunnen maken met deze nieuwe tool’, stelt Pascal Brun, head of sustainability bij H&M. ‘De lancering van deze eerste versie is een belangrijke mijlpaal, want we zijn ervan overtuigd dat deze transparantie een belangrijke rol speelt bij het verduurzamen van de fashionindustrie.’

De tool wordt in Europa en de VS in eerste instantie ingezet bij een select aantal producten op de webshop. De komende maanden wordt dit verder uitgebreid. Daarnaast kunnen consumenten met de H&M-app in de winkels de informatie opzoeken door streepjescodes te scannen.