Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van ... Babboe

2021-04-01
1000562
  • [interview]
  • 3:37

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Sander Kuiper, senior online marketeer bij Babboe.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Babboe?

‘In 2007 ging Babboe van start met de online verkoop van kwalitatieve en betaalbare bakfietsen. Inmiddels verovert het merk al jarenlang de Europese straten, met oog voor innovatie en een direct-to-consumer strategie. Je kunt een bakfiets testen op een testdag in Amersfoort, of je bezoekt een van de tweehonderd Try my Babboe-ambassadeurs door heel Nederland. Zo geven we gezinnen de kans om proefritten te maken. We geloven in onze online aanpak, waardoor we onze bakfietsen betaalbaar kunnen houden zonder af te dingen op kwaliteit. Het assortiment aan bakfietsen, accessoires en onderdelen is in de afgelopen jaren flink toegenomen en met de ‘bakfietsservice aan huis’ kun je via onze webshop een onderhoudsbeurt of reparatie aanvragen. Anno 2021 rijden onze bakfietsen al rond in meer dan dertig landen, waaronder België en Duitsland, maar ook Chili, Canada en Nieuw-Zeeland.’

Waarom een nieuwe website?

‘De vorige functioneerde prima, maar kon beter en efficiënter. We liepen steeds vaker tegen beperkingen aan en waren toe aan een volgende stap in e-commerce. Door het naderende einde van Magento 1, vielen alle puzzelstukjes in elkaar om ons e-commercelandschap een flinke boost te geven.’

Wat is er veranderd?

‘Ten opzichte van onze vorige website is het design strakker, frisser en stoerder gemaakt. Onze merkbelofte “van ouders, voor ouders” komt nog sterker naar voren dankzij feedback van onze klanten en het gebruik van sfeerfotografie. Qua techniek hebben we directe koppelingen gemaakt met het ERP-systeem en PIM. Daardoor zijn veel handmatige handelingen verleden tijd. We hebben nieuwe features toegevoegd, zoals instant search, offerte module, een mega menu en mogelijkheden tot upselling en cross selling. Daarnaast hebben we via React een bakfiets configurator ingebouwd, waarmee je meteen keuzes kunt maken voor bijbehorende accessoires en service. Voor komend jaar staan er nog meer mooie nieuwe features op de planning.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We willen onze bezoeker het Babboe familiegevoel overbrengen, waarbij het online bestellen van een bakfiets echt een feestje is. Of je nu een bakfiets zoekt voor het vervoeren van je kinderen, je hond of goederen, voor elke doelgroep bieden wij een passende oplossing. De webshop biedt alle informatie en inspiratie om van elk ritje een feestje op wielen te maken. Met de nieuwe website verwachten we een afname in vragen bij onze klantenservice en een toename in bezoekersaantallen en transacties. Omdat ruim 70 procent van de bezoekers de webshop op een smartphone bekijkt, verwachten we met de mobile first-aanpak dat de bezoeker, ook op een mobieltje, gemakkelijker kan navigeren en sneller overgaat tot een aankoop.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De webshop is extern ontwikkeld door digital agency Redkiwi. Het bouwen van een e-commerceplatform is een specialisme dat we niet zelf in huis hebben. We hebben bewust de keuze gemaakt voor een fullservicebureau met een sterke focus en ervaring met het Magento 2-platform.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, het project is binnen budget opgeleverd.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We hebben binnen drie maanden vijf webshops opgeleverd met zes storeviews: een Nederlandse, Belgische (met de keuze uit Nederlands en Frans), Duitse, Franse en een Engelse. De overstap van Magento 1 naar Magento 2 kan gezien worden als replatforming. De nieuwe webshop is from scratch opgebouwd, waarbij we de wensenlijst flink hebben teruggebracht naar een minium viable product (MVP). We moesten eerst een goede technische basis neerzetten voordat we met de nieuwe website verder kunnen bouwen. Het overzetten van content, in alle talen, was in dit korte tijdsbestek een grote uitdaging. De webshop is dus geen uitbreiding op de vorige, maar een totaal nieuw platform. Het PIM-systeem speelt nu een belangrijke factor in het technische landschap. We hebben het PIM systeem tegelijkertijd opgezet met de webshop. Een goede les is om dit de volgende keer niet meer tegelijkertijd te doen, maar liever los van elkaar zodat je minder afhankelijk bent van het andere systeem.’

Welke nieuwe stappen wil Babboe in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Met een goede technische basis is het nu tijd voor doorontwikkeling. We gaan de Babboe multistore uitrollen naar meer landen en zullen optimalisaties doorvoeren op basis van data en A/B-testen. De webshop van Babboe wordt hét platform met alle informatie en inspiratie voor iedereen die een bakfiets heeft of de aankoop van een bakfiets overweegt.’